U bent hier: Home » Artikelen over angst » Angst begrijpen

Angst begrijpen

angst2Angst is een natuurlijk onderdeel van onze biologie. Het helpt ons alert te zijn en energie te mobiliseren in situaties van gevaar. Angst gaat altijd over wat er zou kunnen gaan gebeuren. Het waarschuwt je wanneer er gevaar is en wanneer je welzijn of leven wordt bedreigd. Levensbedreigende situaties in deze tijd zijn bijvoorbeeld verkeersongelukken en geweldsdelicten zoals een beroving en lichamelijk geweld. Angst is een instinctieve reactie die aanzet tot vechten, vluchten of bevriezen. Adrenaline giert door je lijf en maakt je super alert zodat je adequaat kunt handelen.

Ook al worden we in de westerse samenleving niet meer bedreigd door wilde dieren en leven we vergeleken met de stammen tijdperk in een veilige omgeving, toch voelen we ons vaak onnodig angstig.

Angst kan variëren van lichte bezorgdheid, bijvoorbeeld omdat je te laat komt op een afspraak, tot doodsangst bij een bijna auto-ongeluk. Angst kan ook een gevoel van opwinding geven zoals bij gevaarlijke sporten als autoracen of bergbeklimmen. Angst gevoelens kunnen samen gaan met een ander gevoel zoals nieuwsgierigheid of een sterk verlangen. Zo kun je aan de ene kant een sterk verlangen hebben om bijvoorbeeld een verre reis te maken terwijl je tegelijkertijd angst kunt ervaren voor het onbekende.

Ik zie angst en nieuwsgierigheid samengaan als ik mijn kat in de tuin verrast zie worden door een egel. Ze schrikt, kromt haar rug en maakt zich klaar voor de aanval. Maar als de egel verder niets doet wordt ze weer nieuwsgierig naar dit vreemde wezen. Haar gespannen lichaam beweegt zich langzaam naar de egel toe. Zodra de egel weer beweegt schrikt ze weer. Zo wisselt ze tussen angst en nieuwsgierigheid.

In ons dagelijks leven staan we er niet zo bij stil wat ons allemaal angstig maakt. Het is niet stoer om te zeggen dat we ergens bang voor zijn. Angst is een gevoel dat we liever negeren. Maar we zijn vaker bang dan we denken.

Sterke angst gevoelens gaan vaak samen met fysieke reacties. Door het stress hormoon adrenaline aan te maken bereid het lichaam zich voor om te vluchten of zich te verdedigen. De ene persoon is meer geneigd om de confrontatie aan te gaan terwijl een ander eerder zal vluchten. Zijn vechten of vluchten geen optie, dan kan de angst er voor zorgen dat je gaat bevriezen, zodat je niets meer voelt. Bevriezen is een ultieme poging om het gevaar af te wenden. Zoals dieren zich dood houden bij gevaar zo kunnen mensen in situaties waarin ze bedreigd worden zich zondermeer overgeven en doen wat er van ze gevraagd wordt. Het is een bevriesreactie om te overleven. Bevriezen is een vorm van verdwijnen.
In een artikel over woningovervallen vertelt een van de bewoners dat hij zonder na te denken begint te razen en te tieren terwijl hij helemaal geen vechtersbaas is:

‘Maar het eerste wat ik dacht toen ik dat pistool zag, was: dit is mijn huis en daar kom jij niet binnen. Desnoods schiet je mij maar voor mijn kop. Ik heb nooit geweten wat adrenaline met een mens kan doen. Onvoorstelbaar. Ik had nooit gedacht dat ik zo zou reageren.’
Volkskrantbijlage 20-02-2010

De volgende symptomen kun je bij angst ervaren:
• Ineenkrimpen van het lichaam
• Adem inhouden
• Snel ademen wat kan leiden tot hyperventileren
• Een droge keel
• Pupillen worden groter
• Het hart gaat sneller kloppen,
• Koude rillingen
• Misselijkheid
• Beven en klappertanden
• Zweten, klamme handen
• Knikkende knieën.
• Alertheid
• Afwezigheid
• Bleek wegtrekken.
• Het in je broek doen

Heb je vragen over angst of heb je veel last van angst neem gerust contact met mij op.

De training Emotioneel Meesterschap is een intensief traject van vijf losse dagen, waarin je leert om beter tot je recht te komen. Je krijgt op een diep niveau inzicht in jezelf en in de functie van emoties zodat meer voldoening haalt uit het leven en uit je werk. Elke maand kom je een dag samen gedurende vijf maanden en krijg je inzicht, ervaringen, verdieping, feedback en ondersteuning t.a.v. je persoonlijke leerdoel. Daarnaast krijg je huiswerk opdrachten. De training is zowel voor particulieren als voor organisaties.
Lees meer

Extra aanbod

Mocht je meer inzicht willen in de aspecten die jou hebben beïnvloed en vat krijgen op jouw gedragspatronen? In een kerngesprek van 50 minuten voor 50 euro help ik je hierop antwoord te geven. Meld je aan via het contactformulier.

Copyright: Marja Postema
www.omgaanmetemoties.nl

marjapostema@outlook.com

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

http://www.omgaanmetemoties.nl