U bent hier: Home » Boeken

Boeken

emoties wat moet ik ermee 2.indd

Recensie Bol.com

“Een boek over emoties en de rol daarvan in het dagelijkse leven. De auteur, Marja Postema heeft het boek geschreven voor mensen die hun eigen emoties en die van de mensen om hen heen beter willen begrijpen. Na een algemeen hoofdstuk over emoties volgt een hoofdstuk over misverstanden over emoties (bijvoorbeeld het misverstand dat emoties je ‘overkomen’). Vervolgens behandelt de auteur zeventien strategieën waarmee mensen hun emoties negeren, onderdrukken of bagatelliseren en de gevolgen voor gezondheid op langere termijn. Dan volgt een hoofdstuk over de achtergronden van emotionele ontwikkeling: de rol van onder meer cultuur en opvoeding bij het omgaan met emoties. Het laatste hoofdstuk gaat over het belang van emoties in ons dagelijkse leven: waar heb je emoties voor nodig? Aspecten als vitaliteit, het verwerken van emotionele ervaringen en het hebben van succesvolle relaties komen hierbij aan bod. Achterin een literatuuroverzicht en een systematisch overzicht van emoties en gevoelens. ”

Wil je beter kunnen om gaan met emoties?

Wil je weten hoe je nu met emoties om gaat?

Wil je weten waarom emoties belangrijk zijn?

Wil je weten wat de consequenties zijn als je je emoties onderdrukt?

Wil je weten waarom je emoties liever vermijdt?

“Emoties, wat moet ik ermee?” is een praktisch boek, waarin je ontzettend veel te weten komt over emoties en hoe je ermee om kunt gaan. Het boek leert je alles over je eigen emoties en die van de mensen om je heen. Daardoor begrijp je allerlei situaties beter, zowel privé als op het werk. Het is helder geschreven zonder vakjargon, voor iedereen leesbaar. Interessant voor mensen voor wie emoties onontgonnen terrein zijn en voor mensen die er al meer ervaring mee hebben. Therapeuten, hulpverleners, artsen en coaches kunnen het boek gebruiken als informatiebron, zowel voor hun cliënten als voor zelfstudie.

BESTEL HIER

Emoties horen bij de mens vanaf het begin van de mensheid, maar tegenwoordig (h)erkennen veel mensen hun emoties niet meer of weten ze er geen raad mee. Helaas, want emoties maken ons attent op onze behoeften en geven de energie om die te bevredigen. Emoties helpen ons onszelf en anderen te leren kennen. Emoties helpen ons om te gaan met alles wat we in het leven tegenkomen.

Dit gedegen handboek bundelt de rijke persoonlijke en professionele kennis en ervaring van coach Marja Postema. Zij behandelt de vier primaire emoties die we vanaf de geboorte ervaren (angst, verdriet, boosheid en vreugde), de acht emoties die een belangrijke rol spelen in onze relaties (vertrouwen, compassie, eenzaamheid, schaamte, schuldgevoel, jaloezie, liefde en verlegenheid) alsook de drie emoties hoop, machteloosheid en zelfvertrouwen, omdat deze een diepe impact hebben op het reilen en zeilen van ons leven.

Marja Postema maakt duidelijk dat er geen sprake is van positieve en negatieve emoties, maar dat elke emotie zowel constructieve als destructieve aspecten heeft. Niet eerder is de complexiteit van deze belangrijke emoties zo helder uitgewerkt. Per emotie beschrijft ze hoe verschillend mensen hiermee omgaan in de vorm van types. Bij een type gaat het om gedrag dat onbewust ontstaat. Ze rangschikt de types in mensen die de desbetreffende emotie in meer of mindere mate vermijden en degenen die de emotie tentoonspreiden en als het ware uitvergroten. Bij elke type gaat ze in op het gedrag, de valkuil, het effect op de omgeving, mogelijke oorzaken en de uitdaging.

‘ABC van 15 emoties’ is een onmisbaar en diepgaand handboek voor professionals. Het kan ook als leidraad dienen voor mensen die worstelen met bepaalde emoties en aan de slag willen om zichzelf ten volle te leren kennen, vitaal te blijven en op een diepgaand niveau relaties te kunnen aangaan.

BESTEL HIER

Via de link kom je bij de inleiding en de inhoudspagina:

ABC-van-15-emoties-Marja-Postema-inhoud-en-inleiding-A3-boeken.pdf