U bent hier: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Omgaan met emoties

Omgaan met emoties

Omgaan met emoties

Hoe kun je beter omgaan met emoties?

Wat zijn de gevolgen wanneer je emoties onderdrukt?

Wat is er voor nodig om goed met emoties om te gaan?

Ieder mens is in staat om allerlei gevoelens te ervaren zoals verdriet, angst, boosheid, vreugde, jaloezie, schaamte, hoop en machteloosheid. Maar veel mensen kunnen of willen geen emoties ervaren.

In de westerse samenleving wordt dat ook aangemoedigd, doordat de ratio meer aanzien heeft en zaken zo praktisch en logisch mogelijk worden benaderd. Er zijn veel manieren om niet te hoeven voelen. Zo kun je emoties weg rationaliseren of bagatelliseren.

Een andere manier om niet te voelen is veel drinken, roken, eten of te hard werken. In mijn boek ‘Emoties wat moet ik ermee?’, bespreek ik zeventien strategieën in het vermijden van emoties.

Wat zijn de gevolgen wanneer je emoties onderdrukt?

Het onderdrukken van emoties heeft schadelijke gevolgen voor je gezondheid.Bewust of onbewust ervaar je emoties ook al heb je een effectieve strategie om emoties niet te voelen. Het kost energie om de natuurlijke stroom van emoties tegen te houden en ze gaan zich ondergronds in het lichaam kenbaar maken. Hoe langer je in een stressvolle situatie zit, hoe groter de kans dat het lichaam uiteindelijk gaat protesteren. Omdat lichaam en geest met elkaar zijn verbonden geven de lichamelijke klachten aan dat het innerlijke evenwicht verstoord is. Zo kan angst je misselijk maken, stress je buikpijn geven en verdriet hoofdpijn veroorzaken. Dit zijn een aantal voorbeelden, maar we hebben allemaal zo onze specifieke gevoelige plekken in ons lichaam waar we last van krijgen als we onze emoties te lang negeren of onderdrukken. Daarnaast kan het uit de weg gaan van emoties leiden tot cynisme,  vervreemding of tot een depressie. Het beperkt je enorm in de kwaliteit van je leven en de kwaliteit van je relaties. In mijn boek besteedt ik uitgebreid aandacht aan de gevolgen van het negeren of onderdrukken van emoties.

Je kunt leren emoties te ervaren en ermee om te gaan.

Je kunt leren weer bewust te worden van je emoties en ze gebruiken voor je eigen welzijn. Je kunt leren om te gaan met lastige emoties van jezelf en anderen zoals boosheid, verdriet en angst. Emoties kun je leren te accepteren als een natuurlijk onderdeel van jezelf. Emoties kun je leren gebruiken als een kompas in je leven en om diepgang te creëren in je relaties.

Wat is er voor nodig om goed met emoties om te gaan?

Wat er voor nodig is, is bereidheid om jezelf beter te leren kennen. Dat kan confronterend zijn omdat het beeld dat je van jezelf hebt misschien niet klopt. Sommige mensen denken dat ze nuchter zijn, maar blijken uiteindelijk heel gevoelig te zijn. Dit was ook op mijzelf van toepassing. Nadat ik al jong het contact met mijn emoties kwijt was heb ik jarenlang allerlei methoden ondergaan om weer te kunnen voelen en mezelf te accepteren als een gevoelsmens. Deze rijkdom aan methoden en ervaringen hebben er voor gezorgd dat ik een programma heb ontwikkeld die alle facetten van de basis van emotionele ontwikkeling omvatten.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Onderwerp

Bericht

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

http://www.omgaanmetemoties.nl