U bent hier: Home » Artikelen over kwetsbaarheid » Omgaan met kwetsbaarheid

Omgaan met kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid

Kwetsbaar is een ander woord voor gevoelig. Je kunt in je gevoeligheid geraakt worden door wat iemand zegt of doet. In positieve zin kun je geraakt worden door bijvoorbeeld muziek of een mooie film. Maar je kunt pijnlijk geraakt worden door bijvoorbeeld een nare opmerking van iemand. Gekwetstheid is een vorm van pijn. Velen van ons zijn niet gewend om met emotionele pijn om te gaan. We willen deze pijn het liefst negeren of we slaan hard terug. Als je in staat bent je gekwetstheid te bespreken met diegene die je gekwetst heeft, dan kan dat zelfs ten goede komen van een relatie. Je laat jezelf zien met je gevoeligheden en de ander leert je beter kennen.

Zo kan iemand in de toekomst rekening houden met je gevoeligheid. Daarnaast is het meestal geen opzet wanneer iemand je kwetst. Door je gekwetstheid te melden, krijgt de ander feedback over het effect van zijn gedrag. Dat kan heel waardevol zijn. Mocht iemand je wel opzettelijk willen kwetsen, dan ligt daar een kans om de oorzaak van deze opzet te bespreken. Wanneer je jezelf kwetsbaar opstelt, loop je het risico gekwetst te worden. Dat is niet zwak zoals menigeen denkt, maar juist moedig omdat je jezelf open opstelt. Vooral in intieme relaties, maar ook op het werk is het een grote uitdaging om je kwetsbaarheid toe te staan. Hoe vaak gebeurt het niet dat je tijdens een overleg het verhaal van een collega niet kunt volgen. Je zegt niets, want stel je voor dat men je voor dom aanziet. Meestal blijkt later in de wandelgangen dat je niet de enige bent.

De meeste mensen hebben respect voor iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen, omdat het moedig is en je hierdoor menselijk overkomt. Maar in een werkomgeving waar men een zakelijke en afstandelijke houding verwacht, kan het niet veilig genoeg zijn. Je kunt het risico lopen dat je door het tonen van je gevoeligheid belachelijk wordt gemaakt. Veel mensen verharden in zo’n omgeving en dan kunnen de muren van zelfbescherming zo dik worden dat ze van zichzelf vervreemden.

Copyright: Marja Postema     Emotionele Intelligentie Academie

Je kunt leren emoties te ervaren en ermee om te gaan.

Je kunt leren weer bewust te worden van je emoties en ze gebruiken voor je eigen welzijn. Je kunt leren om te gaan met lastige emoties van jezelf en anderen zoals boosheid, verdriet en angst. Emoties kun je leren te accepteren als een natuurlijk onderdeel van jezelf. Emoties kun je leren gebruiken als een kompas in je leven en om diepgang te creëren in je relaties.

Wat is er voor nodig ?

Wat er voor nodig is, is bereidheid om jezelf beter te leren kennen. Dat kan confronterend zijn omdat het beeld dat je van jezelf hebt misschien niet klopt. Sommige mensen denken dat ze nuchter zijn, maar blijken uiteindelijk heel gevoelig te zijn. Dit was ook op mijzelf van toepassing. Nadat ik al jong het contact met mijn emoties kwijt was heb ik jarenlang allerlei methoden ondergaan om weer te kunnen voelen en mezelf te accepteren als een gevoelsmens. Deze rijkdom aan methoden en ervaringen hebben er voor gezorgd dat ik een effectieve opleiding heb ontwikkeld.

Wil je hier meer over weten?

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR IEDEREEN

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

http://www.omgaanmetemoties.nl