You are here: Home » Artikelen over jezelf zijn » Ben je gevloerd door een burn-out of vrees je dat je daarop af stevent?

Ben je gevloerd door een burn-out of vrees je dat je daarop af stevent?

 

 

 

 

 

Hoe kun je herstellen van een burn-out?

Veel mensen die afstevenen op een burn-out, zich opgebrand voelen of chronisch vermoeid zijn, zijn harde werkers, voelen veel verantwoordelijkheid, denken eerder aan een ander dan aan zichzelf, hebben moeite om grenzen te stellen en hebben een neiging naar perfectionisme. Herken je dat?
Vind je het gek dat dit to uitputting leidt?

Na een burn-out wil je zo snel mogelijk weer ‘de oude’ zijn.

Maar dat is nu precies wat er niet moet gebeuren, want dan val je gewoon weer terug in je eigen patroon. Het is belangrijk dat je eerst inzicht krijgt in dit patroon, er is iets nieuws nodig. Wat? Dat kun je ontdekken in de training Wie ben ik?

Je krijgt op een diep niveau inzicht in jezelf, in jouw patronen die leidden tot uitputting en je leert welke verandering er voor jou nodig is om op een gezonde manier in je werk te kunnen functioneren.

Je bewust worden van oude patronen.
Je bent gevangen in de illusie van zelfbescherming; Voor een deel zien we de wereld door de ogen van het kind dat we ooit waren en deels zien we de wereld door de ogen van de volwassene die we nu zijn.

Het ene moment voel je je bijvoorbeeld zelfverzekerd, heb je greep op de dingen en voel je je competent. Het volgende moment voel je je boos, machteloos, onzeker of schuldig. Ook al lijkt er niets bijzonders te gebeuren, op een onbewust moment word je getriggerd door een situatie die je onbewust herinnerd aan een situatie uit het verleden. Er ontstaat een verschuiving van het volwassen bewustzijn naar het kind- bewustzijn.

Als ouders de elementaire behoeftes van kinderen aan liefde, lichamelijk contact, knuffels, emotionele warmte, veiligheid, respect, aandacht, zorg, bevestiging, niet vervullen, wat kunnen die kinderen daar dan aan doen? Het is belangrijk om te beseffen dat deze behoeften voor een kind van essentieel belang zijn voor een gezonde emotionele ontwikkeling die leidt tot een autonome persoon met eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfliefde. Kinderen hebben dus meer nodig dan voedsel en onderdak.

Er zijn een aantal manieren je als kind kunt reageren op het gegeven dat bepaalde belangrijke behoeften niet worden vervuld:

  • Je doet alsof je geen behoeften hebt en dat je ze niet mist.
  • Je wordt boos op iemand anders en geeft die de schuld.
  • Je denkt dat je behoeften wel vervuld worden als je heel erg je best doet om je aan te passen aan verwachtingen van je ouders.
  • Je geeft jezelf de schuld door te denken; ík ben slecht’, ‘ik deug niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik ben schuldig’, ‘ik ben lastig’, ‘niemand geeft om mij’, ik doe er niet toe’,  ‘ik ben waardeloos’, ‘ik moet alles zelf doen’, ‘ik ben alleen’, ‘ik moet me schamen’.

Door deze bescherming strategieën, die je ervan weerhouden de pijn van dit gemis te voelen, verdring je de waarheid van je kindertijd. Deze vroege emotionele ervaringen aan pijn, verdriet, eenzaamheid, woede en gemis worden opgeslagen in de amygdala. Dit deel van de hersenen reageert heel snel op situaties, als deze lijken op oude situaties en dan gaan de interne alarmbellen rinkelen.

De problemen komen wanneer je als volwassene, zonder te beseffen waarom, plotseling gevoelens krijgt die je niet begrijpt. Je voelt je bijvoorbeeld niet gewaardeerd, niet serieus genomen, niet begrepen, gedeprimeerd, schuldig, onzeker of je voelt een felle woede die niet in verhouding tot de situatie staat. Deze emotionele ervaringen stammen meestal uit de eerste levensfase, toen je nog geen woorden had om te begrijpen wat er gebeurde.

Ontkenning van behoeften stelt je in staat veel te geven aan anderen en geen grenzen te stellen. Je geeft zoveel omdat je denkt dat je niets nodig hebt. Maar tegelijkertijd heb je moeite om intimiteit te ervaren met vrienden of een langdurige relatie te houden.

Als je eerlijk bent weet je dat je moeite hebt om jezelf te laten zien. Maar eigenlijk is er een onvermogen om jezelf te ervaren. Wanneer je echt jezelf gaat ervaren, word je geconfronteerd met alle emoties die je destijds hebt gevoeld en de pijn dat jouw behoeften niet vervuld zijn.

De invloed van jouw zelfbeeld

Jouw zelfbeeld bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt en oordeelt over jezelf, hoe je je opstelt naar anderen en welke keuzes je maakt in je leven. Zo kun je het beeld hebben dat je overal verantwoordelijk voor bent en ga je je overal mee bemoeien. Maar je kunt ook het idee hebben dat je niet goed genoeg bent, waardoor je je voortdurend onzeker voelt e De ontwikkeling van je identiteit wordt onder andere beïnvloed door factoren als de cultuur waarin je opgroeit, je plaats in het gezin en het voorbeeldgedrag van je ouders. Je hebt, meestal onbewust, al jong, conclusies getrokken over wie je bent, wat er van je verwacht wordt, hoe je het beste met mensen kunt omgaan en hoe je met emoties moet omgaan. Dit fundament is de basis van je handelen voor de rest van je leven.

Als je je eigen geschiedenis niet kent is de kans groot dat patronen van vroeger zich blijven herhalen. Je leeft dan niet je eigen leven, je wordt beperkt door dat wat nog niet herkent, erkent en opgelost is, in jou.

Wil je jezelf beter leren kennen?

Wil je de rode draad ontdekken in je leven?

Wil je inzicht krijgen in de invloed van het verleden op jouw huidige leven?

Wil je weten wat de oorzaak van jouw burn-out is?

Onderzoek jouw unieke levensgeschiedenis zodat je inzicht krijgt in jouw patronen

Tijdens drie losse dagen leer je de impact van jouw unieke geschiedenis kennen. Door je eigen leven in kaart te brengen leer je huidig gedrag begrijpen. Verbanden tussen het verleden en je dagelijkse functioneren, thuis en op het werk, worden daardoor helder. Tijdens dit proces leer je jezelf beter kennen. Dit leidt tot meer keuzevrijheid en meer invloed in je leven. Bijvoorbeeld keuzes die ervoor zorgen dat je meer voor jezelf opkomt, minder afhankelijk bent van anderen of eerder grenzen aangeeft, zodat je eigenwaarde toeneemt.

Meer info over de Training Wie ben ik? 

Wil je eerst gratis kennismaken om te kijken of dit iets voor je is?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

Ben je professional en werk je met mensen?

Leer een effectief stappenplan om emotionele intelligentie te ontwikkelen bij je cliënten. De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen. Meer info vind je hier:

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door de volgende beroepsorganisaties:

Het Registerplein waaronder klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (62 registerpunten)

Algemene Beroepsvereniging voor Counseling (52 p.e. punten)

Het Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register  (52 p.e. punten)

Het accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (52 punten)

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) (58 punten)

NOBCO Nederlandse Orde van Beroepscoaches (54 p.e. uren)

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl