U bent hier: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » Emotionele intelligentie de sleutel tot succesvol leiderschap

Emotionele intelligentie de sleutel tot succesvol leiderschap

Leidinggeven red je niet alleen met je ratio omdat veel problemen een emotioneel aspect hebben.

Denk aan de medewerker die teleurgesteld is omdat hij is afgewezen om een mooi project te leiden of de onzekere medewerker die meer kan dan hij laat zien. Je kunt hier alleen effectief mee omgaan als je een zekere mate van emotionele intelligentie bezit. De ene medewerker is de andere niet. Dat betekent dat je moet kunnen inschatten welke aanpak werkt. Meestal ontstaat de beste aanpak wanneer je open, eerlijk en jezelf bent. Het gaat er uiteindelijk om dat je het beste uit mensen weet te halen en dat medewerkers hun werk met plezier doen.

Stel je een situatie voor, waarin iets belangrijks mis gaat en wat iedereen van jouw team aangaat. Er ontstaat een lading vol met emoties; teleurstelling, frustratie, boosheid, machteloosheid, verdriet. Sommigen uiten hun frustratie in harde woorden, waar anderen weer van schrikken en weer anderen gaan elkaar beschuldigen. In het ergste geval verliest iemand zijn zelfbeheersing en ontploft.

Emotionele intelligentie is  aangeboren

Maar wanneer het niet ontwikkeld is, verdwijnt het naar het onbewuste. Dat betekent dat je in eerste instantie weer bewust moet worden van deze waardevolle intelligentie. Zodat je vervolgens de vaardigheden kunt leren om hier vorm aan te geven. Stel dat je je gevoelszintuig in kunt zetten en je daardoor beter begrijpt wat mensen meemaken, dan weet je nog niet goed hoe je emoties ter sprake kunt brengen. Dat is een vaardigheid die je kunt leren. Maar het begint altijd met jouw innerlijke houding.

Emotionele intelligentie kun je onderverdelen in:
  1. Zelfbewustzijn; omgaan met eigen kwetsbaarheid
  2. Kennis omtrent emoties zoals de functie van emoties en de invloed van gedachten
  3. Emotiemanagement
  4. Sensitiviteit en empathie
  5. Sociale- en gespreksvaardigheden
1  Zelfbewustzijn

Zelfbewustzijn begint met het onderzoeken van de huidige stand van jouw emotionele intelligentie. Door een paar testen te doen krijg je daar meer inzicht in. Daarmee wordt gelijk duidelijk wat jouw leerdoelen zijn en wat je nodig hebt om dit leerproces in gang te zetten. Meld je aan voor de emotionele intelligentie test voor leidinggevenden en ontdek waar jouw kwaliteiten liggen en jouw aandachtspunten?

Ja,stuur mij de EQ test voor leidinggevenden
dit veld niet invullen s.v.p.

2. Met behulp van de kennis over emoties, kun je je eigen emoties beter begrijpen en beïnvloeden.

Lees hier verschillende artikelen over emoties die jouw kennis kunnen vergroten:

Waarom zijn emoties belangrijk?

Wat is de functie van emoties?

Hoe krijg je een balans tussen voelen en denken?

3.  Emotiemanagement

Pas na het ontwikkelen van je bewustzijn ten aanzien van emoties, ben je in staat om optimaal je eigen emoties te managen. Doe de persoonlijke Emotionele intelligentie test en ontdek welke emoties je erkent, herkent en uit en welke emoties je niet herkent, erkent en uit.

Test je Emotionele Intelligentie
dit veld niet invullen s.v.p.

Wanneer je gewend bent om gelijk te zeggen wat je voelt of denkt kun je je afvragen:

Heb ik hiermee goede bedoelingen?

Wat is een mogelijk effect?

Is het voor de ander belangrijk dat ik het zeg?

Kan de ander hier iets mee?

Ben ik bereid naar de consequentie te kijken?

Verwijt ik de ander iets en is dat terecht?

4.  Sensitiviteit en empathie

Sensitief zijn betekent dat je gevoel hebt voor de beleving en behoeften van anderen. Als je kunt voelen en herkennen wat mensen beweegt, kun je meer begrip hebben en weet je beter wat je voor iemand kunt betekenen. Iedereen heeft behoefte om begrepen te worden en zijn zorgen met iemand te kunnen delen. Gedeelde zorgen zijn halve zorgen.

Wanneer voelt iemand zich echt begrepen?

  • Wanneer je tijd neemt
  • Wanneer je interesse toont
  • Oogcontact maakt
  • Geduld hebt
  • Met aandacht luistert
  • Je in de ander kunt verplaatsen
  • Laat blijken dat je het serieus neemt
  • Ruimte geeft en stiltes laat vallen
  • Samenvat
  • Emoties benoemt
  • Spiegelen is iets anders dan oordelen of interpreteren

Wat je absoluut niet moet doen

  • Aanstaren
  • Goedbedoeld advies geven
  • Als ik jou was zou ik……
  • Een eigen ervaring vertellen
  • Relativeren
  • Aangeven dat dit vaker voorkomt
  • Suggestieve vragen stellen; je bent zeker met je verkeerde been uit bed gestapt
  • Schuldbewuste vragen stellen; waarom heb je nu weer ruzie gemaakt?
  • Gelijk willen oplossen
5.  Sociale- en gespreksvaardigheden

Heb je moeite om een praatje te maken?

Voel je je niet vrij in gezelschap om te zeggen wat je wilt?

Heb je last van spanning in gezelschap?

Ben je geneigd jezelf onzichtbaar te maken?

Weet je je met jezelf geen raad in gezelschap?

Weet je niet wat je moet zeggen om een gesprek te beginnen?

Heb je moeite met small talk?

Ik wil je graag uitnodigen voor een gratis video cursus waarin ik je inzicht geef in vijf verschillende belemmeringen om een praatje te maken. Lees meer
Wil je jouw zelfkennis en mensenkennis ontwikkelen met behulp van een effectief stappenplan?
Wil je leren hoe je medewerkers betrokken houdt?

Misschien is het Individueel emotionele intelligentie traject voor leidinggevenden iets voor jou. Lees meer

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *