fbpx

U bent hier: Home » Artikelen over boosheid » Vergeven of verbitteren

Vergeven of verbitteren

 

 

Vergeving  of verbittering De keuze is aan jou.

 

 

Je komt niet van je verbittering af als je niet gaat vergeven, maar in plaats daarvan vol met woede en wrok te blijven zitten. Het gaat er niet om wat iemand je heeft aangedaan, dat het oneerlijk en onrechtvaardig is of dat je gelijk hebt. Shit happens, zoals zo zonder omhaal wordt gezegd. We leven niet in een rechtvaardige wereld.  Mensen en zelfs je dierbaren zijn niet perfect maar gewoon mensen die soms nare dingen doen of egoïstisch zijn.

Anderen vergeven bevrijdt je uit de ketenen van wrok. Je vastklampen aan oude, nare situaties zal je niet gelukkiger maken. Door de schuld bij een ander te leggen en niet los te laten maakt je afhankelijk van de ander om de schuld te betalen. Dat gaat meestal niet gebeuren. Zo blijf je in een staat van oorlog.

De belangrijkste reden om te vergeven is los te komen van alle negatieve energie die jouw hele wezen verzuurd. Het gaat er niet om dat je akkoord gaat met hetgeen iemand je heeft aangedaan.  Maar het gaat erom dat je weer verder kunt en kunt genieten van het leven. Dus vergeven is loslaten. Vergeven maakt de stroom van liefde weer open. De keuze is aan jou.

 

Affirmaties kunnen je helpen vergeven:

Ik kan mijn gedachten veranderen

Ik bevrijdt mezelf van het verleden

Ik kan vergeven

Ik kan een ander niet veranderen

Ieder mens heeft zijn eigen leerproces

Ik richt me op liefde, vergeving en dankbaarheid

Ik vergeef……….. (naam) en laat hem/haar liefdevol los

 

De betekenis van affirmatie komt van het Engelse affirm , dat betekent bevestigen. Je bevestigd jezelf met een positieve uitspraak. We gebruiken de hele dag door affirmaties, maar meestal onbewust en vaak negatief. Bijvoorbeeld wanneer je denkt; Zie je wel, ik kan het niet, of Mensen vinden mij saai. Het zijn vaak irreële veronderstellingen en door het vaak te denken ga je er in geloven. Wanneer je iemand niet kunt vergeven heb je voortdurend niet vergevingsgezinde geachten; ‘Dit pik ik niet’  ‘Ik ga hem/haar betaald zetten’  ‘Dit vergeef ik nooit’ . Zo zit je in een spiraal van negatieve gedachten die jouw woede voeden. Hier kun je uitkomen door tegenovergestelde gedachten met regelmaat te denken om je in een andere staat van zijn te brengen.

Copyright Marja Postema  www.omgaanmetemoties.nl

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll Naar Boven