Norbert Netten geeft sinds 1990 training en coaching in organisaties. Zijn onderwerpen zijn persoonlijke presentatie, communicatie en samenwerking. Zijn doel is om mensen te ondersteunen om zich beter met zichzelf en anderen te verbinden en daardoor met meer (zelf)vertrouwen en voldoening krachten te bundelen en resultaat te bereiken. Norbert volgde zestien jaar aaneengesloten opleiding in communicatie en psychologie om te snappen waarom mensen doen wat ze doen en hoe dat in de praktijk werkt. Hij coacht teams in organisatie, geeft trainingen in soft skills en gaat een stap dieper in personal coaching. Norbert was televisiepresentator voordat hij begon met het geven van trainingen. Hij schreef drie boeken, o.a. ‘Waarom doe je niet gewoon wat ik zeg?! Of ligt het misschien ook aan mij …
Marja Postema is oprichter van de Emotionele Intelligentie Academie. Ze werkt meer dan twintig jaar als coach en trainer op het gebied van zelfmanagement. Marja is auteur van twee boeken: ‘Emoties wat moet ik ermee’ en “ABC van 15 emoties’. Ze houdt zich bezig met de invloed van emoties op het werk. Samenwerking gaat beter en relaties worden versterkt, wanneer mensen hun emotionele intelligentie ontwikkelen. Dat heeft invloed op motivatie en op presentaties. Het delen van zowel positieve als negatieve emoties is daarbij belangrijk.
In The Making of … delen de makers van de online cursus Feedback Geven en Ontvangen, Marja Postema en Norbert Netten, hun visie op en ervaringen met feedback. Ze geven voorbeelden van het effect van feedback in teams en bespreken wat er kan gebeuren wanneer je niet open bent over zaken die wel belangrijk voor je zijn. Marja en Norbert gaan in op de vraag wanneer je wel en wanneer je niet feedback moet geven. Ze bespreken het effect van positieve feedback. Ze delen de invloed van je achtergrond op wat je geleerd hebt over feedback en bespreken persoonlijke verschillen, zoals introvert en extravert. En ze geven inzicht in de wetenschappelijke onderbouwing van de cursus.
Na deze cursus zijn anderen bereid om naar je feedback te luisteren en die serieus te nemen. Omdat mensen van elkaar verschillen, ben je flexibel in je ‘stijl’ van feedback geven, maar dat die aankomt is zeker! Je leert ook om zelf beter feedback te ontvangen, zowel complimenten als kritiek. Als team of afdeling ben je in staat om elkaar professioneel en respectvol aan te spreken, waardoor de sfeer goed blijft en jullie kunnen groeien in wat jullie doen.