U bent hier: Home » In de beste families » De overgangen in je levensloop

De overgangen in je levensloop

De volgende overgangen komen in het leven van ieder mens voor.

In hoeverre heb jij deze overgangen beleefd?

De overgang van kind naar puber.

Als kind ga je je afzetten tegen je ouders. Je zoekt je eigen identiteit. De seksuele ontwikkeling zorgt ervoor dat  je een jonge vrouw wordt of een jonge man.  Welke voorbeelden krijg je mee en krijg je ruimte om te experimenteren met  eigen wensen en verlangens? Je gaat een mening vormen over de wereld. Dit kan leiden tot een eerste beroepskeuze.

Lees hier meer over de puberteit en andere levensfases

De overgang van puber naar adolescent

Het gaat hier over het loslaten van de bescherming van het ouderlijk nest en de eerste confrontaties met  de buitenwereld. Je moet jezelf zien te redden. Je verhuist misschien naar een andere stad voor een studie of  begint met je eerste vaste baan. Je woonomgeving verandert en je moet maar zien dat je een eigen sociale omgeving  weet op te bouwen. Als het goed gaat wordt je bevestigd in wie je bent en wat je kunt.

De overgang van adolescent naar volwassenheid

De kwart-leven crises   (ongeveer 28 – 34)  Wat wil ik nou eigenlijk zelf?

Na een kwart van het leven geleefd te hebben komen meestal de eerste vragen ten aanzien van de keuzes die gemaakt zijn. Nadat je enige ervaring in het zelfstandige leven hebt opgedaan, begin je je af te vragen wat er werkelijk bij je past en wat niet.  Het kan voelen alsof al je investeringen van de afgelopen jaren eigenlijk geen goede keuze was. Je ontdekt misschien dat je in je werk-keuze tegemoet kwam aan verwachtingen van je ouders of bepaalde leraren en dat dit niet wezenlijk bij je past. Je had een leuke relatie en zij wilde graag trouwen en kinderen krijgen. Daar is niets mis mee maar wilde jij dat wel? Eigenlijk wilde je iemand zijn die waardering kreeg en ergens goed in was, maar nu voel je je gevangen in een baan en wellicht in een relatie. Je hebt moed nodig om deze zogenaamde zekerheden los te kunnen laten en je af te vragen wie je bent en wat bij je past.

Het kan een periode zijn waarin je afscheid neemt van een oude identiteit en alles  wat daar bij hoort; bepaald gedrag, vrienden en bezigheden.  Je gaat opnieuw kijken wat jouw verlangens en mogelijkheden zijn. Dit kan tot een nieuwe studie en een nieuwe beroepskeuze leiden. Hoe heb je dat beleefd en heeft dat geresulteerd in een andere richting in je leven of werk?

Maatschappelijk gezien is dit een sterk onderschatte overgang. Vaak is er net een gezin gesticht en het werk begint net perspectieven te bieden. Dan is er geen tijd voor reflectie op onlustgevoelens en wordt het reeds gebaande pad met alle kracht vervolgd. Maar als deze overgang niet beleefd wordt dan komt deze vraag in alle hevigheid rond je 40ste levensjaar terug.

Midlife crises rond je 40ste – 45ste jaar

Het ‘ik’ is vrijwel klaar met zijn ontwikkeling. Het is gevormd en fijn geslepen door de levenservaringen. Je weet dan grotendeels wat je aan kennis en vaardigheden in huis hebt. Je moet het doen met wie je bent geworden. Het einde komt in zicht en dat werkt als een shock. Wat heb ik in godsnaam met mijn leven gedaan? Allerlei vragen dienen zich ineens aan. Waar gaat het in mijn leven eigenlijk om?

  1. Heb ik mijn leven geleefd zoals ik dat werkelijk wilde?
  2. Heeft mijn leven betekenis?
  3. Voor wie of wat heb ik geleefd?
  4. Wat zijn mijn diepere waarden?
  5. Wie ben ik geworden?
  6. Wat kan ik allemaal, waar ben ik deskundig in?
  7. Wat heb ik laten liggen?
  8. Welke verlangens en wensen heb ik nooit gehoor aan gegeven.

Het zijn wezenlijke vragen die gaan over jouw authenticiteit en de zin van  jouw leven. Er ontstaat een behoefte  om terug te blikken en de balans op te maken. De meer geestelijke zingevingsvragen dienen zich aan en een behoefte om bepaalde waarden te verdiepen. Het is de periode in het leven dat de balans wordt opgemaakt. Illusies gaan zich ontvouwen en rollen worden ontmaskerd. Er kan een behoefte ontstaan om de mensheid iets te geven maar aan de andere kant is er juist minder behoefte om zich in de buitenwereld te bewijzen. Er is een behoefte om dichter bij je ware aard te komen. Fysiek merk je dat je niet meer alles kunt.

Het opmaken van de balans geeft je inzicht in de dingen die je nastreefde en dat wat je werkelijk hebt bereikt. Je hebt je leven geleefd. Nieuwe mogelijkheden zijn beperkt. Een balans opmaken betekent afscheid nemen van oude verlangens en realistisch zijn in wat nog mogelijk is.

Deze mid-life situatie draagt de mogelijkheid in zich om je nog meer los te maken van eisen en verwachtingen van de omgeving. Het vraagt van jou om naar binnen te gaan en te voelen wat werkelijk voor jou van belang is. Dan dient zich een kans aan om je kwaliteiten op je eigen wijze, maximaal in de wereld neer te zetten. De confrontatie tussen jouw innerlijke behoefte om werkelijk iets te betekenen in de wereld met de eisen die de buitenwereld aan je stelt, kan heftig zijn. De midlife crises draagt als mogelijkheid in zich, dat je jezelf kunt los koppelen van allerlei waarden en normen van de omgeving, zodat je een eigen authentieke weg kunt inslaan. Dat leidt soms tot een derde beroepskeuze.

Er ontstaat in deze periode vaak de behoefte aan een dieper inzicht in geestelijke waarden. De waarden handelen over de vraag waar het nu in het leven eigenlijk om gaat. Vervolgens gaat het er om hoe je dat persoonlijke antwoord omzet in handelen, in de praktijk van het dagelijks leven.

De overgang rond het 60ste levensjaar

Dat wat in de vorige fase is blijven liggen begint nu hard aan je te knagen. Als je nieuwe bevredigende keuzes hebt gemaakt in de vorige fase dan ga je leven en werken vanuit innerlijke waarden. Het betekent dat je afscheid hebt genomen of gaat nemen van een  soort leven waar je niet meer achter staat. De kinderen gaan het huis uit. Je werk in de wereld loopt af. Je ervaart dat je fysieke krachten afnemen. Vaak zijn je ouders dood of ze zijn meer je kinderen geworden. Dan wordt je ineens de oudste van de familie. De dood wordt een realiteit in het leven.

Het betekent ook dat je misschien afscheid hebt genomen van oude verlangens en dromen die je niet meer zult leven.

Wat is nu je toekomstperspectief?

In welke ‘systemen ‘zat je vast?

Welke patronen laat je los?

Hoe heb je je daaruit los gemaakt?

Iedere fase heeft zijn eigen zin.

Wordt een fase niet goed doorlopen of zijn er kwetsingen dan zal dat effect hebben op de volgende fase. Waardoor er stagnaties in het leven kunnen ontstaan.

 Aangrijpende overgangen in het leven

Naast deze universele overgangen die in het leven van ieder mens een rol spelen, zijn er ook overgangen die bepaald worden door sterk aangrijpende gebeurtenissen als de dood van een  dierbare, ernstige ongelukken, scheiding, ontslag, ziekten, verhuizingen.

Zet de grote overgangen die je in je leven hebt meegemaakt op een rij.

  • Wat was jouw manier om deze overgangen door te komen?
  • Doen zich herhalingen voor? Hoe zou dat komen?
  • Zijn niet doorleefde overgangen later ingehaald? Hoe?
  • Welke wensen en verlangens zijn er nog?
Terugblik op jouw leven
  • Welke levensperiodes kun je afbakenen? Geef ze een naam.
  • Wat waren de belangrijkste gebeurtenissen?
  • Wat waren de dieptepunten?
  • Welke ambities zijn gehaald en welke gefaald?
  • Welke keuzes heb je gemaakt?
  • Welke ervaringen heb je opgedaan?
  • Wat heb je geleerd?
  • Wat heb je ontwikkeld?
  • Wat was belangrijk voor je?
  • Waaraan heb je je eigenwaarde ontleend?
  • Welke kansen heb je laten liggen?
  • Welke verlangens zijn niet vervuld?
  • Welke kanten van jezelf heb je onvoldoende geleefd?
  • Wat zijn nog mogelijkheden?
  • Wat moet je loslaten?
  • Wat is nog niet verwerkt?
  • Welke thema’s worden zichtbaar?

Heb je behoefte aan begeleiding bij deze terugblik?

Laat het me weten via het contactformulier.

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *