You are here: Home » Artikelen over boosheid » Hoe kun je woede loslaten?

Hoe kun je woede loslaten?

Zelfs als je veel woede met je meedraagt, kan mededogen je helpen om dit los te laten.

Mededogen is het menselijke vermogen om mee te leven met je eigen of andermans lijden en tekortkomingen. Het is een vorm van liefde die de woede kan doen smelten. Mededogen kan je helpen om de pijn die aan de woede ten grondslag ligt, te helen. Als je mededogen ontwikkelt zul je minder snel boos reageren.

Om een einde aan geweld te maken moeten wij ons zonder ophouden van geweld van binnen blijven bevrijden.

Krishnamurti

Woede voelen we heel sterk in ons lichaam.

Je krijgt een energiestoot vanwege de adrenaline die door je lichaam stroomt. Het is een puur biologische oerreactie die je aanzet om te gaan vlechten of vluchten. Je hart pompt sneller, je ademt zwaarder, je gaat zweten. Wanneer je in de aanval gaat verhef je je stem, ga je beschuldigen, richt je je focus op iemand en worden je handen en armen expressiever en ga je iemand intimideren. Meestal dring je iemand zijn persoonlijke ruimte binnen.

Als woede chronisch wordt draagt cortisol, het stresshormoon hieraan bij, met als gevolg dat je voortdurend prikkelbaar bent.

Dus de noodzaak dient zich aan, voor je eigen gezondheid en het welzijn van de mensen in je omgeving, om dit proces te doorbreken.

Wat is een oplossing?

Het ontwikkelen van mededogen.

Mededogen ontwikkelen zorgt voor meer innerlijke rust en helpt je om anders naar mensen te kijken die je irriteren. Innerlijke rust is beter voor je gezondheid en je immuunsysteem.

Je kunt heel veel redenen aanvoeren om geen mededogen te voelen;

Iemand verdient het niet

Iemand heeft iets onvergefelijks gedaan

Iemand heeft je respectloos behandeld

Je vindt dat je het recht hebt om boos te zijn

Stel dat je al die gebeurtenissen en mensen die je boos hebben gemaakt zich opstapelen en het gevoel van wrok en rancune groeit.

Is dat de persoon die je wilt zijn?

Het loslaten van oud zeer kan moeilijk zijn of het idee van mededogen staat je helemaal tegen. Maar als je iemand wilt zijn die mededogen hoger waardeert dan woede, is vergevingsgezindheid noodzakelijk.

Een vrouw reisde eens naar India om een vraaggesprek met de Dalai Lama te hebben. Op straat zag ze hoe een man op een gemene manier een hond sloeg. Ze stelde daarover een vraag aan de Dalai Lama. Hij zei: ‘Mededogen betekent dat u zowel met de man als met de hond medelijden hebt’. We hebben ook het lijden in de dader te erkennen dat hem tot die brute daad heeft aangezet – niet om de daad te vergoelijken maar om de pijn die achter alle boze daden ligt op te merken. Dat is het transformeren van woede in mededogen.

Uit: Emotionele Vrijheid

Stel dat je nog steeds woede of boosheid voelt. Het gaat er niet om dit te ontkennen of te onderdrukken. Je kunt in een conflict erkennen dat je boos bent. Wanneer je jezelf de vraag stelt hoe kan ik aardig blijven voor mezelf en de ander, gaan je hersens iets anders doen. Je hersens gaan linksaf in plaats van rechtsaf waar de adrenaline ligt opgeslagen om het gevecht aan te gaan.

Je gaat op zoek naar een andere manier van communiceren, die meer empathisch is, terwijl de inhoud wellicht hetzelfde blijft, maar de toon en energie is totaal anders.

Daarnaast onderzoek je de pijn die achter de woede verscholen ligt.

Want het inbrengen van je kwetsbaarheid heeft veel meer effect dan de aanval en het verbind je met mensen.

 

Richtlijnen om woede te reguleren en mededogen te voeden:
  1. Alom bekend is de tel tot 10 pauze.

In deze 10 seconden kun je de adrenalinegolf tegenhouden. Haal een paar keer diep adem en zeg tegen jezelf; het is goed zo. Gebruik nog eens 10 seconden als dat helpt om in een andere staat te komen.

  1. Als het praktisch mogelijk is neem extra de tijd om vanaf een afstand te kijken

Wat is er gebeurd, zonder oordeel over de ander. Welke aannames en gedachten maakten je woedend. Ga eens na of deze aannames wel kloppen.

  1. Neem een time-out na een woedeaanval.

Gebruik ontspanningsmuziek om tot rust te komen. Vervolgens pas je tip 2 toe.

  1. Schrijf ongecensureerd de woede van je af en verbrand dit papier volgens
  2. Deel al je gevoelens met iemand die goed kan luisteren en de woede ruimte kan geven.

Sluit hiermee de woede af. Onderzoek vervolgens de pijn achter de woede en de behoefte die niet is vervuld.

  1. Ontwikkel vergevingsgezindheid

Vergeving is een actieve daad van het loslaten van gevoelens van wrok, woede, onrecht of het verlangen iemand te straffen. Vergeving komt uit een hoger bewustzijn voort. Uiteindelijk levert het je veel meer op dan genoegdoening omdat het je bevrijdt van een negatieve energie. Vergeving verwijst naar de dader, niet naar de daad, maar naar de gewondheid van degene die hem begin. Mensen doen vaak gewoon hun best- ook al heeft dat jou beschadigd- het geeft wel de droeve werkelijkheid van de situatie weer. Iemand zijn beperkingen accepteren kan je helpen te vergeven.

  1. Maak het goed, bied je excuses aan

Als je op een onaangename manier boos bent geweest op iemand, is het belangrijk voor de relatie om de schade zover als mogelijk ongedaan te maken. Dat vraagt soms moed om te bekennen dat je harteloos bent geweest en de ander hebt gekwetst. Maar het is een noodzakelijke daad die helpt om een relatie weer te herstellen en te voorkomen dat de ander gevoelens van wrok ontwikkelt. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen wat je kan doen om het goed te maken. Vaak kan het luisteren naar de ander en de erkenning van de pijn die je hebt aangericht voldoende zijn.

  1. Onderzoek de echte oorzaak achter de woede

Meestal wordt woede veroorzaakt doordat iemand op een gevoelige knop drukt of over je grenzen gaat. Het is belangrijk te delen welke aannames en interpretaties je hebt, waardoor het vuur van woede wordt aangewakkerd.

  1. Verzet je tegen wraak

Wraak is het verlangen om het betaald te zetten als iemand je onrecht doet. `Ik laat hem-haar hier niet mee wegkomen! `.  Wraak spreekt je slechtste kanten aan. Als iemand je met een stok slaat, ga je terugslaan met een stok of erger. Zo ontstaan oorlogen.

Is dat wat je wilt?

Het is de kunst om je tegen deze sterke impuls te verzetten en de onrechtvaardigheid op een positieve manier te corrigeren. Het betekent niet dat je het erbij laat zitten maar dat je weigert de zaak op een destructieve manier aan te pakken die het onmogelijk maakt ooit vrede te vinden.

Mensen kunnen je van alles aandoen maar besef dat de beste ‘wraak’, jouw geluk en succes is en de triomf dat je anderen geen invloed op je gemoedsrust hebt gegund.

Wees groter dan de woede

  1. Gebruik je mededogen

Stel jezelf de vraag; Welke emotionele tekortkoming heeft hem of haar ertoe gebracht jou slecht te behandelen? Stel je uit mededogen open voor de emotionele blindheid, onwetendheid of voor een afgesloten hart van diegene. Bedenk dat niemand volmaakt is. Onderzoek wat de oorzaak geweest kan zijn achter het onaanvaardbare gedrag.

  1. Ontwikkel een meevoelende communicatie

Vanuit een meevoelende communicatie kun je aangeven welk gedrag je heeft gekwetst en welke behoefte niet is vervuld. Geef in belangrijke relaties aan wat triggers zijn voor woede zodat diegene meer rekening kan houden met jouw gevoeligheden. Daar waar woede leidt tot een brandend, vernietigend vuur, zowel in jezelf als voor de ander brengt mededogen een kalmerende energie in jezelf en bij anderen en het zorgt voor een positieve verbondenheid.

  1. Stel grenzen vanuit een vriendelijke maar duidelijke houding waar dat nodig is!

Vraag om een kleine op te brengen verandering die aan jouw behoefte tegemoet kan komen. Geef aan hoe dit de relatie ten goede kan komen. Toon empathie voor de gevoelens van de ander.

  1. Laat het los als het van minder belang is of wanneer je weet dat het niet persoonlijk is bedoeld.

 

Wil je hier  begeleiding bij hebben? Ik help je graag.

Neem contact met mij op via de contactpagina.

Kijk naar de mogelijkheden voor coaching:

Individuele coaching

Copyright: Marja Postema Emotionele Intelligentie Academie

Inspiratie: Emotionele Vrijheid Auteur: Judith Orloff

 

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl