You are here: Home » Artikelen over boosheid » Hoe ga je om met onrecht?

Hoe ga je om met onrecht?

 

 

 

 

Heb je het gevoel dat je iets is aangedaan?

Heb je de neiging om wraak te willen weten?

Voelt het niet eerlijk wat je is overkomen?

Je kunt vooral onrecht ervaren wanneer een verlangen niet doorging, zoals een baan niet krijgen, niet toegelaten worden op een opleiding, een collega die met jouw project aan de haal gaat of je vindt dat je recht hebt op meer salaris.

Ook in een relatie kun je onrecht ervaren. Je vindt dat je partner er meer voor je moet zijn, hij/zij zou meer in het huishouden moeten bijdragen of meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor intimiteit en seks.

Je ervaart het als onrecht omdat deze opleiding het enige was wat je wilt, de baan helemaal aansloot bij jouw ervaring, kennis en vaardigheden en het project had je al heel lang aan gewerkt. Je verdiende de baan.  Het project was van jou. Volgens jou is het allemaal oneerlijk gegaan, vriendjespolitiek of iets anders.

Je neemt hier geen genoegen mee! Je bent woedend.

Het kan zijn dat je het bij het rechte eind hebt en de mensen die je hebben benadeeld bij het verkeerde eind. Wanneer je een tegenslag of teleurstelling hebt te verwerken kun je daar heel boos om zijn. Dat is begrijpelijk. Maar het kan het leiden tot onbezonnen acties zoals een harde confrontatie aangaan of kwaad praten over iemand. Overzie je de gevolgen wel, wanneer je geen macht hebt en je gedrag niet wordt getolereerd?

Wanneer je je echt kan verplaatsen in iemand zijn/ haar positie, intentie, situatie, die jou onheus heeft bejegend en kunt begrijpen waarom iemand zich zo heeft gedragen, dan zou dat de kwetsing wellicht kunnen verlichten. Daarom is het ook zo belangrijk bij problemen in een partnerrelatie diepgaande gesprekken te hebben.

Soms moet je gewoon erkennen dat bepaald gedrag laakbaar is en dat je het nooit gaat begrijpen om verder te kunnen gaan met je leven. Wie wil niet dat de wereld rechtvaardig is, en dat mensen zich eerlijk gedragen? Maar helaas, is er veel onrechtvaardigheid, eigenbelang, vriendjespolitiek etc. Daar moeten we mee zien te leven en leren accepteren dat er nu eenmaal onrecht bestaat.  De situatie relativeren kan je helpen het gevoel van onrecht en genoegdoening los te laten. Hier straks meer over.

Vind je dat je aanspraak op iets hebt?

Dat je recht hebt op een goede baan, goede opleiding of een vervullende relatie?

Enerzijds is dat mooi, want het zal je motiveren om er werk van te maken. Maar anderzijds als deze verwachting niet uitkomt, wat kan gebeuren omdat tegenslag een onderdeel is van ieders leven, zul je er moeite mee hebben om dit te accepteren. Je vraagt je af waarom je niet krijgt waar je meent recht op te hebben. Je vraagt je af wat er mis is met je werkgever, je partner of misschien wel met de wereld, dat zij je niet geven wat je wilt hebben. Je vindt wanneer iemand je in de weg staat of je behoeften torpedeert dat diegene moet worden gestraft.

Jouw analyses zullen zich richten op de opzettelijke intenties van anderen. Je gaat mensen zien als egoïstische, ongevoelige wezens die het koud laat wat jij voelt.

Wanneer je vooral bezig bent met de ander, vergeet je om na te gaan hoe je je verlangens wel kunt verwezenlijken. Het is eigenlijk verspilde energie. Vooral als je geen invloed hebt. En helaas hebben we nauwelijks of geen invloed op anderen. Zeker niet wanneer je de ander aanvalt. Je kunt deze energie beter gebruiken om andere opties te bedenken of vanuit een ander perspectief naar de situatie te kijken.

Wil je een snelle oplossing?

We willen vaak een snelle oplossing om snel van een gevoel van onvrede af te komen. Snelle oplossingen zijn meestal tegenvallers omdat goede oplossingen nu eenmaal meer tijd vragen.

Het onrecht loslaten

Relativeren

Relativeren is een manier van denken waarmee je de situatie minder ernstig maakt. Wanneer je anderen gaat beschuldigen kun je de volgende gedachten hebben?

‘Ik accepteer het niet dat dit me is aangedaan, ik zal ze krijgen.’

‘Ik zal het ze betaald zetten.’

Gedachten die je boos maken gaan uit van het idee dat je ergens recht op hebt en dat de ander rechtvaardig had moeten handelen. Je wilt eigenlijk dat de wereld niet zo is als het is.

Misschien heb je wel gelijk, maar daarmee kun je er niet voor zorgen dat anderen zich gedragen zoals jij vindt dat het hoort. Er is niets moeilijker dan een ander veranderen en zeker niet wanneer je druk uitoefent, verwijten maakt en de ander beschuldigd van laakbaar gedrag.

Realiteitsbesef

Wanneer je vanuit het besef dat de wereld nu eenmaal niet altijd eerlijk en rechtvaardig is kun je anders gaan denken. Gedachten die beter passen bij de realiteit van de situatie. Het kan helpen om je te verdiepen in het verhaal en de intentie van de ander, zodat je het gedrag enigszins kunt begrijpen.

Constructieve gedachten ontwikkelen

Gedachten die je kunnen helpen om de situatie los te laten zoals

‘Mijn normen en waarden worden niet door iedereen gewaardeerd.’

‘Rechtvaardigheid is voor mij belangrijk maar ik accepteer dat dat niet voor iedereen geldt.’

Grenzen stellen

Moet je overal dan genoegen meenemen? Natuurlijk niet. Het is belangrijk dat je leert voor jezelf op te komen en grenzen stelt wanneer een situatie voor jou niet meer werkt of iemand te veel van jou vraagt of wanneer je je onrechtvaardig behandelt voelt. Het gaat alleen om de manier waarop. Wil je echt effect hebben en een verandering bereiken dan maak je de meeste kans als je met respect voor de ander feedback geeft.

Lees meer over grenzen stellen

Vergeven

Wanneer je leven in het teken staat van jouw strijd tegen onrecht loop je gevaar om verbitterd te raken. Je kijkt alleen nog maar door de bril van onrecht en zint op wraak als een reactie op geleden onrecht. Je krijgt de neiging om het de ander betaald te zetten. Ten diepste wil je dat de ander voelt hoeveel pijn hij of zij je heeft gedaan. Wraak kan je even een gevoel geven van genoegdoening. Maar het lost niets op. Je maakt er meer mee kapot dan je lief is en je krijgt een slechte naam.

Een diepgaande manier om onrecht los te laten is door te vergeven. Ook al staat dit heel erg ver van jouw gevoel af, kun je je afvragen wat het je oplevert om genoegdoening te willen hebben. Helpt dat?

De ander vergeven betekent dat je de behoefte aan genoegdoening opgeeft. De ander vergeven betekent niet dat je de ander dat je het gedrag goed vindt, maar dat je jezelf bevrijdt uit de greep van woede en wraak en richt je je op de volgende stap in je leven.

Wil je begrijpen hoe vergeven werkt?

Lees mijn artikel over vergeven.

Valt je relatie tegen? Wil je je gelijk of wil je geluk?

Lees al mijn artikelen over het krijgen van de relatie die je wilt.

 

 

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl