U bent hier: Home » In de beste families » In de beste families

In de beste families

Hoe je persoonlijkheid is bepaald door het gezin waarin je opgroeide.

Coen Verbraak heeft een nieuwe interviewserie gemaakt ; In de beste families.  Hij gaat in gesprek met broers en zussen over hun familiesituatie. De familiesituatie waarin je opgroeide is voor mij een van de belangrijkste bronnen om jezelf te leren kennen. Ik geef je een kijkje in mijn eigen geschiedenis:

In het Groningse gezin waarin ik opgroeide, in de jaren ‘60 leefden we als koeien in de wei. We waren bij elkaar maar ieder kauwde als het ware op zijn eigen gedachten en gevoelens. Hoewel gevoelens deden niet echt mee. Ik had al jong geen besef van emoties en gevoelens. Het was belangrijk dat je naar school ging en verder ging studeren om een goede baan te krijgen. Sociale omgang was niet belangrijk. In tegenstelling tot een koeiengezin heb je ook apengezinnen. Die waren in het noorden van Nederland moeilijk te vinden maar tijdens mijn middelbare school had ik een vriendin die uit een apengezin kwam. Ze had vijf broers en zussen, die ook vaak vriendjes meenamen. Het was er altijd druk, veel herrie, gelachen geschreeuwd, ruzie gemaakt. Ze klierden en pesten elkaar voor de lol. Het was voor mij een cultuurshock.

Geschiedenis ven je ouders

Mijn vader is van 1923 was enig kind en mijn moeder is van 1919 was de jongste en kwam uit een jongensgezin van drie broers. Zij groeiden op in een tijd van werkloosheid en armoede. Vrouwen hadden geen kiesrecht,  (vanaf 1922) hadden niets in te brengen. Hun enige recht was het aanrecht. Mijn moeder wilde graag naar de middelbare school maar ze moest naar de huishoudschool ter voorbereiding van het managen van een gezin.

Mijn vader had alleen de lagere school, werd tijdens de oorlog verplicht in polen te werken om telefoonlijnen aan te leggen. Hij heeft later in de avonduren gestudeerd om carrière te kunnen maken. Hun leven ging over overleven en het beste er van maken niet over geluk en gevoelens. Die speelden totaal geen rol. Toen na de oorlog de welvaart groeide wilden zij het beste voor hun kinderen. Dat betekende goed in de kleren en een opleiding volgen. Emoties of hoe je je voelde speelde geen rol. Gevoelens kregen geen aandacht of werden als zinloos bestempeld.

Voorbeeldgedrag ouders

Ik zag een ongelukkige huisvrouw en mijn vader was aan het werk en studeerde in de avond. Hij was altijd moe. Er was een duidelijke rolverdeling, vader was de baas. Ze deden hun taak maar hadden geen plezier samen, geen intimiteit of ruzie. In deze sfeer van afwezigheid concludeerde ik dat ik een last was. Ik besloot me gedeisd te houden en behulpzaam te zijn.

Opvoeding

In de tijd dat ik opgroeide moesten jongens sterk zijn, zeker niet gaan huilen. Meisjes mochten niet boos worden dat was lelijk en het werd afgekeurd want het had geen zin. Er was bij ons geen duidelijke opvoeding. We werden eigenlijk aan ons lot over gelaten. Er waren geen regels behalve dat we om 6 uur aten. De opvoedingsstijlen zijn met de jaren veranderd en lijkt door te schieten naar te veel beslissingsrechten voor kinderen. Gelukkig worden emoties steeds serieuzer genomen.

Plaats in de kinderrij

Over het algemeen kun je zeggen dat het eerste kind meer verantwoordelijkheid wordt bijgebracht en gezagsgetrouw is. Je ouders hebben je hulp gevraagd bij de zorg voor jongere broertjes en zusjes en waarschijnlijk kreeg je al jong huishoudelijke klusjes. Omdat je daardoor een gevoel van eigenwaarde ontwikkelde, zul je de eerste zijn om later hulp aan te bieden. Daardoor zal men graag willen dat je de leiding neemt. Maar oudste kinderen kunnen daardoor het contact verliezen met hun eigen behoefte aan aandacht en betrokkenheid. Ik ben opgegroeid met twee broers, ik was het tweede kind. Veel tweede kinderen kunnen hun gang gaan. Vooral als er nog kinderen daarna komen hebben ouders hun handen daar weer vol aan. Het jongste kind kan door iedereen verwend worden en soms ook door iedereen opgevoed waardoor het later het gevoel heeft gedoemd te zijn tot junior die niets in te brengen heeft.

Lees ook; Wat betekent het om de eerste te zijn.

Gezinssituatie Eenoudergezin; jongens meisjesgezin

In een jongensgezin leer je omgaan met rivaliteit, vechten, incasseren. Meisjes worden een mysterie. Hopelijk is de moeder ook stevig anders gaan ze een vader missen. Als enig kind, kun je je verloren voelen of je probeert mee te doen en te praten met de ouders en doet te jong volwassen uitspraken. Een gezinssituatie kan ook beïnvloed worden door een ziekelijk kind waardoor andere kinderen zich inhouden en geen aandacht meer vragen.

 

Naast het gezin zijn er ook andere invloeden die je hebben geholpen of je hebben tegengewerkt om te kunnen zijn wie je bent.

Je wordt ergens geboren: Nederland, België, Italië, Japan, Egypte….. en dan…..

De Nederlandse cultuur kenmerkt zich door ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’. Dat laat weinig ruimte voor emotionele expressie. Daarnaast is de Nederlandse cultuur beïnvloed door het Calvinisme; sober leven en hard werken. Daarnaast zij Nederlanders gewend om vrij direct, voor anderen soms bot, te communiceren. Dat laat weinig ruimte voor een gevoelige manier van omgaan met elkaar. Ik groeide op in de provincie Groningen op het platteland. De uitspraak ‘niet lullen poetsen’ werd hier vrij letterlijk genomen. Er werd weinig gesproken in het gezin, als we aten dan aten we, laat staan dat er gevoelens geuit werden. Daar waren mijn ouders ook niet mee groot gebracht.

 Tijdsgeest 

Ik ben van 1955. Aan de ene kant een tijd waarin je ontzag had voor autoriteiten. Je deed gehoorzaam wat je werd opgedragen. Je deed je mond niet open, had geen mening en nam veel zaken als vanzelfsprekend aan.

Maar aan de andere kant kwam in de jaren’70 de tijd van verzet, protestacties tegen oorlog in de jaren zestig en begin 70; het begin van de popmuziek, hippies, lange haren, popfestivals, demonstraties tegen de Vietnamoorlog; peace and love acties, hasjiesj, feminisme, bom vrouwen. Er was hoop op een ander leven waarin je gelukkig kon zijn. Dit heeft mij en veel mensen op een positieve manier beïnvloed. We werden anti burgerlijk, zagen een nieuwe wereld voor ons waar vrouwen meer kansen kregen. Ook al had ik geen idee wat dat voor mij betekende gaf het mij een gevoel dat er mogelijkheden waren om een fijn leven te leiden, anders dan mijn ouders. Zelfs in ons dorp gebeurde er van alles; popfestival, jeugdsoos, hasjiesj roken, vrij dansen.

De geografische situatie: stad of platteland

Ik ben in Leek geboren aan de rand van een dorp, 15 km onder Groningen. Deze geografische situatie heeft mij op verschillende manieren beïnvloed. Er was veel ruimte, natuur en dieren. Dat gaf een veilig en aangenaam gevoel. Het maakte je introvert. Ik kan goed alleen zijn. Omdat we aan de rand van het dorp woonden, zagen we weinig mensen. Daardoor leerde je weinig over hoe mensen zijn en hoe je je sociaal kunt gedragen. Ik was naïef en open.

Een stad kan je hard en extrovert maken. Je leert voor jezelf op te komen en bent eerder verbaal. Het kan onveilig voelen maar het biedt ook mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en het is ook gezellig. De kans is groot dat je in een stad eerder je gevoelens beschermt

Welke factoren hebben jouw ontwikkeling beïnvloed?

  • Cultuur van het land
  • Cultuur provincie
  • Normen en waarden
  • De geografische situatie: stad of platteland
  • Geschiedenis ouders
  • Voorbeeldgedrag ouders
  • Opvoeding
  • Plaats in de kinderrij
  • Tijdsgeest
  • Religie
  • Milieu: arm of rijk
  • Ervaringen

Welke invloeden speelden een rol in jouw  ontwikkeling?

  • Hoe heeft de cultuur jouw emotionele ontwikkeling beïnvloedt?
  • Hoe gingen je ouders om met emoties? Werden emoties erkent, besproken, geuit?
  • Hoe ben je opgevoed in het omgaan met emoties?
  • Hoe heeft de tijd waarin je bent opgegroeid het omgaan met emoties beïnvloed?
  • Hoe heeft de religie en het milieu jouw emotionele ontwikkeling beïnvloed?

Besef dat we ons leven voor een groot deel vanuit een onbewuste automatische piloot leven.

Om meer vat te krijgen op deze onbewuste patronen is het belangrijk inzicht te krijgen in al die invloeden die jou hebben gevormd. Dit inzicht helpt je bij het loslaten van oude patronen zodat je meer jezelf kunt zijn en beter tot je recht komt.

Om hiermee een eerste stap te kunnen maken geef ik je 5 euro korting op mijn E-Book:

Vijf antwoorden op de vraag: Wie en wat heeft mij gevormd?

In plaats van € 14,50 betaal je € 9,50

In dit boek ga ik in op de verschillende aspecten die jou hebben beïnvloed.

Deze invloeden hebben er voor gezorgd dat je bepaalde conclusies hebt getrokken over jezelf. Dat kunnen positieve conclusies zijn, zoals; ‘ik mag er zijn’, ‘ik wordt gewaardeerd’ of ‘ik ben uniek’. Maar dat kunnen ook negatieve conclusies zijn, bijvoorbeeld; ‘Ik moet presteren’, ‘ik los alles zelf wel op’ of ‘ik mag geen last zijn’. Deze conclusies lopen onbewust als een rode draad door je leven. Ze helpen of belemmeren je om jezelf te zijn.

Dit E-book is tijdelijk verkrijgbaar via een beveiligde pagina.  Via de link kom je op de informatiepagina, waar je het E-book kunt kopen.

Het wachtwoord isinvloeden

Informatie E-book

Het loskomen van levenslange patronen

We erven de onopgeloste problemen uit ons verleden. Als je je eigen geschiedenis niet kent is de kans groot dat je patronen van vroeger gaat herhalen of je gaat je er onbewust tegen verzetten. Daardoor wordt niet duidelijk wie je nu eigenlijk bent.

Vaak weet je heel weinig over de krachten die het leven van je ouders hebben gevormd. Ook jouw plaats binnen de rij kinderen in het gezin is een factor die van invloed is geweest op de manier waarop je nu met relaties omgaat.

Jouw levensgeschiedenis heeft ervoor gezorgd dat je een bepaalde basishouding in het leven hebt. Van uit deze basishouding ga je met anderen om. Vanuit een bepaalde bril kijk je naar de wereld. Welke bril heb jij op?

Wil je loskomen van beperkende patronen en ontdekken wie je nog meer bent?

Wil je onderzoeken of jouw zelfbeeld jouw levensgeluk in de weg staat?

Tijdens de Module Wie ben ik? Wie en wat heeft mij gevormd?

ga je hiermee aan de slag.  Lees meer

Wil je eerst kennismaken?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *