You are here: Home » Stress en trauma » Burn-out afvalrace van deze tijd

Burn-out afvalrace van deze tijd

 

 

 

Welke mensen zijn varbaar voor een burn-out?

Een van de opvallendste kenmerken van mensen met een burn-out is dat de meeste mensen positieve, enthousiaste, verantwoordelijke, hulpvaardige mensen zijn, waar je altijd op kunt rekenen en die zich meer dan 100 procent inzetten op het werk. Dat is geen probleem zolang er privé geen belasting is. Maar wanneer er kinderen komen en ook de weekenden volgepland staan met verantwoordelijkheden, dan wordt er niet meer voldoende opgeladen.

Eerste symptomen

De eerste symptomen dat de accu leeg raakt zijn meestal fysieke symptomen, zoals hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, infecties en een virus die langer aanhoudt. Het zijn nog geen klachten waar je voor thuis blijft. De meeste mensen negeren ze omdat ze zich loyaal en verantwoordelijk voelen.

Wake-up call

Een wake-up call zijn symptomen die aangeven dat er wel degelijk iets speelt. De fysieke klachten worden ernstiger, je voelt je vaak misselijk of duizelig en er dienen zich emotionele klachten aan. Je raakt tijdens een lastig gesprek of een probleem, prikkelbaar en valt uit naar mensen of begint te huilen, omdat je geen idee hebt wat je moet doen. In het weekend wil je alleen gelaten worden. Je slaapt slecht en piekert veel. Wanneer je dit serieus neemt kun je het nog afdoen als ‘Ik ben wat overspannen en moet even bijslapen.’

Uitgeteld

Maar wanneer je deze hevige symptomen nog steeds niet echt serieus neemt en beseft dat er iets structureels mis is, komt de final-breakdown; een burnout. Je komt je bed niet meer uit, je krijgt hyperventilatie- of paniekaanvallen of je kunt niet meer stoppen met huilen. Alles is te veel voor je; harde geluiden, drukte in de supermarkt, zelfs koken lukt niet meer.

Lichaam, geest en gevoelens zijn met elkaar verbonden

Het lichaam is een kompas, het geeft je signalen wanneer het leven te zwaar wordt. Het lichaam strijd met je geest, die vindt dat je gewoon door moet gaan om allerlei redenen. Je gevoelens geven aan dat je er niet meer tegen kunt, tegen de druk die je op jezelf uitoefent, door te huilen en boos te worden.

Zelfbeeld

Een ander woord voor geest is in dit geval je mentale zelfbeeld. Het zelfbeeld dat, bij de meeste mensen die een burn-out krijgen, bestaat uit veel ‘moetens’ zoals perfect moeten zijn, niet zwak mogen zijn, altijd moeten doorgaan, loyaal moeten zijn en heel veel moeten geven. Je voelt je schuldig omdat je het idee hebt dat je je werkgever in de steek laat en je schaamt je voor het oordeel van anderen. Je schaamt dat je niet in staat bent om te werken.

Een werkgever verliest zijn beste mensen

Een werkgever is dankbaar voor deze hardwerkende, loyale mensen, maar beseft niet dat hier een grens aanzit. Het is ook een verantwoordelijkheid voor de werkgever om mensen niet te overvragen.

Overspannen of een burn-out?

Bij overspannenheid ben je niet totaal gevloerd. Je kunt dezelfde symptomen hebben; fysieke klachten, emotioneel reageren. Maar meestal ben je na twee maanden thuis wel hersteld. Bij een burn-out ben je veel langer over je grenzen gegaan. Je bent uitgeput, de accu is totaal leeg. Je hebt roofbouw op jezelf gepleegd. Je hebt het gevoel dat je de greep op je leven verliest, je kunt niets hebben, reageert emotioneel om niets. Je herkent jezelf niet meer.

 

Aanpak burn-out op verschillende niveaus.

Leren luisteren naar het lichaam

Het lichaam is dermate overbelast door chronische stress en overbelasting, waardoor het immuunsysteem is aangetast. Je bent vatbaarder voor ziekte en herstelt minder snel.

Je lichaam moet herstellen, dat betekent veel rusten en ontspannen activiteiten doen. Waarschijnlijk moet je leren ontspannen en ervaren waar je grens ligt. Je lichaam maakt je dat haarfijn duidelijk.

Zorg voor een regelmatig slaappatroon en doe een middagdutje.

Eet gezond, vermijd alcohol, suiker en te veel koffie zoveel mogelijk.

Beweeg regelmatig, het liefst in de natuur, maar ervaar wat je aankunt. Stop voordat je energie op is.

Doe regelmatig ontspanningsoefeningen, mindfulness- of meditatieoefeningen.

Zelfbeeld veranderen

Een van de kenmerken van mensen met een burn-out is dat ze van alles moet van zichzelf. Soms lijken ze een slavendrijver, waarbij ze al hun eigen behoeftes, verlangens en wensen opzijzetten of negeren. Ze moet er vooral zijn voor anderen en ze moet prestaties leveren. Ze voelen zich schuldig wanneer ze bij een burn-out zolang thuis zijn. Ook omdat ze zich zo verantwoordelijk voelen, willen ze zo snel mogelijk weer aan het werk.

Leren genieten

Een van de kenmerken van een burn-out is dat je negens meer van kan genieten. Dat heb je met de jaren opzijgeschoven. Tijd voor jezelf bestond niet meer. Dingen doen waar je van geniet geeft je energie en ontspanning. Het betekent dat je gaat graven in je geheugen om op zoek te gaan naar de dingen waar je ooit van genoot. Dat hoeft niet groot te zijn. Dat kan wat rommelen in huis zijn, muziek luisteren of een instrument bespelen, creatief bezig zijn, een boek lezen, in de tuin werken, met de kinderen spelen, koken etc.

Het contact met je emoties herstellen

De meeste mensen met een burn-out hebben zoveel gegeven dat ze vervreemd geraakt zijn van zichzelf. Emoties werken als een kompas in de zoektocht terug naar jezelf. Emoties en gevoelens vertellen je waar je plezier aan beleeft, wat je verdrietig maakt, waar je je aan ergert, waar je bang voor bent en waar je naar verlangd. Emoties vertellen je waar je gevoelig voor bent zoals afwijzing, kritiek of waardering. Ze helpen je om je eigenheid te ontdekken waardoor het gemakkelijker wordt om richting te geven aan je leven. Ze zijn een belangrijke leidraad bij keuzes als tijd voor jezelf nodig hebben of juist het gezelschap nodig hebben van vrienden. Doormiddel van je emoties weet je wat goed voor je is.

Zorgen voor een betere balans tussen draaglast en draagkracht

Het kan betekenen dat je de draaglast moet verminderen. Met andere woorden minder last op je nemen, vaker nee zeggen. Ieder mens krijgt te maken met tegenslag, maar niet ieder mens krijgt er stress van. Dat heeft te maken met je draagkracht. Draagkracht gaat over je mentale en emotionele weerbaarheid bij tegenslag en teleurstelling.

Het ontwikkelen van zelfacceptatie en zelfliefde

Mensen die het risico lopen op een burn-out, weten we nu, zijn loyaal en geven veel. Het lijkt dat ze de ander belangrijker vinden dan zichzelf. Om te voorkomen dat je (weer) een burn-out krijgt is het belangrijk dat je je eigen behoeftes en verlangens serieus neemt en dat je jezelf toestemming geeft om geen zin te hebben om rekening te houden met anderen en te mogen ontspannen. Dat is zelfliefde.

Zorgen voor een balans tussen werk en privé

Als werk te veel van je vraagt of jij te veel van jezelf vraagt op het werk, dan zal dat ten koste gaan van je privé. Als je moe thuiskomt is er geen energie meer voor je partner en kinderen. Of als je werk mee naar huis brengt, is er ook geen tijd meer voor je partner en kinderen. Als je vaak moe bent heb je zelfs geen zin om leuke dingen samen te doen. Dit gaat ten koste van je relatie. Voorkom dat je gezin een bedrijf wordt, waar de taken zijn verdeeld maar waar ruimte is voor warmte en plezier. Het zou een voor je moeten zijn van liefde en vreugde. Hetzelfde geldt voor vriendschappen

Een werkgever verliest zijn beste mensen

Een werkgever is dankbaar voor deze hardwerkende, loyale mensen, maar beseft niet dat hier een grens aanzit. Het is ook een verantwoordelijkheid voor de werkgever om mensen niet te overvragen.

Perfectionisme en faalangst loslaten

Het moet perfect zijn. Ik mag geen fouten maken. Je kunt je voorstellen dat dit streven gepaard gaat met veel spanning. Want het idee is als je fouten maakt dan heb je als mens gefaald. Mensen die last hebben van perfectionistisch gedrag lopen extra risico op een burn-out. Om te voorkomen dat ze falen, doen ze meer dan er van ze verwacht wordt, twijfelen en piekeren ze voortdurend over hun prestatie en zijn voortdurend bezig zichzelf en anderen te bewijzen dat ze iets goed kunnen. Om te voorkomen dat je faalt, doe je meer dan er van je verwacht wordt. Je twijfelt en piekert voortdurend of je het wel goed (genoeg) gedaan hebt en zet jezelf onder druk om jezelf en anderen te bewijzen dat je iets goed kunt. De eisen die je aan jezelf stelt en het harde oordeel naar jezelf leidt tot chronische stress.

Hoe kom ik van mijn perfectionisme af?

Wordt het niet tijd om eindelijk eens te leven vanuit jezelf?

Heb je zin om op avontuur te gaan en jezelf beter te leren kennen?

Wil je de rode draad ontdekken in je leven?

Wil je meer zinvolheid ervaren in het leven?

Wil je inzicht krijgen in de invloed van het verleden op jouw huidige leven?

Wil je een andere richting geven aan je leven?

Training Wie ben ik?

Met maximaal zes deelnemers onderzoeken we de betekenis die je uit jouw levensgeschiedenis kunt halen. Het is een enorme meerwaarde om de verhalen van anderen te leren kennen, omdat het twee kanten op werkt. Op de eerste plaats heb jij een frisse, andere kijk op het verhaal van je medecursisten. Op de tweede plaats houden zij jou die spiegel voor en krijg jij daardoor nieuwe inzichten over jezelf. Door met elkaar verhalen te vergelijken zie je wat bijzonder is aan jouw geschiedenis.

Op deze manier ga je ontdekken wat jouw drijfveer is om tot een zinvol leven te komen.

In een klein groepje krijg je alle aandacht en expertise van mij om antwoorden te krijgen op jouw vragen.

Lees meer over deze training van drie losse dagenWie ben ik?

 

Woon je te ver weg maar wil je hier wel mee aan de slag?

Dan is de Online cursus Ontspannen jezelf zijn wellicht iets voor jou

Meer info vind je hier

 

Wil je liever een intensieve individuele begeleiding?

Dat kan ook. Mijn praktijk is in Amersfoort. Neem contact met mij op via het contactformulier

 

Wil je eerst een (gratis) kennismakingsgesprek om te kijken wat het beste bij jou aansluit?

Neem contact met mij op via het contactformulier

 

Ben je een professional die met mensen werkt of leidinggevende?

De training Wie ben ik?, is ook onderdeel van de Basisopleiding Emotioneel Meesterschap. In de opleiding leer je een effectief stappenplan om emotioneel Meesterschap te ontwikkelen.

De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen.

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl