You are here: Home » Stress en trauma » Jezelf bevrijden van onverklaarbare fysieke klachten

Jezelf bevrijden van onverklaarbare fysieke klachten

 

 

 

 

 

Wanneer je je bewust wordt van jouw emoties en gevoelens die verborgen zijn in je onbewuste en je deze emoties herkent en erkent, worden de fysieke klachten overbodig.

Het uitgangspunt is dat de fysieke klachten ontstaan om je af te leiden van wat er emotioneel speelt.

De eerste stap is je bewust worden van al je strategieën om emoties te vermijden.

Het krijgen van fysieke klachten is er een van, maar wat ik ook vaak zie is dat mensen een beeld van zichzelf hebben dat ze sterk zijn en niet mogen klagen. Gewoon weer doorgaan. Niet stilstaan bij pijn en verdriet. Dat zijn manieren in het omgaan met emoties die je waarschijnlijk bij je ouders hebt gezien en overgenomen. Daarom is het belangrijk om psychologisch inzicht te krijgen in jouw ontwikkeling tijdens de kindertijd. Alle emoties en gevoelens of bepaalde emoties werden ooit als ongewenst, gevaarlijk, verboden of als zwak beoordeelt door je omgeving.

Word je bewust van jouw strategieën om emoties uit de weg te gaan.

Wil je weten welke strategie jij toepast?

Vraag de gratis test aan: zeventien strategieën in het vermijden van emoties.

Stuur mij de lijst met 17 strategieen om emoties te vermijden

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Zelfbeeld onderzoek

De kans is groot dat je onbewust oordelen hebt of angst ten aanzien van bepaalde emoties. Wanneer je van jezelf altijd hulpvaardig moet zijn en nooit ‘Nee’ mag zeggen dan moet je gevoelens van irritatie, wanneer mensen misbruik maken van je goedheid en dat doen mensen, wel verdringen naar je onbewuste. Wanneer je eigenlijk zou willen zeggen; ‘Je vraagt te veel’, ga je te veel geven, terwijl je diep van binnen voelt dat je het tegen je zin in doet.

Hoe gaat het met je?

Steeds als je aandacht naar jouw fysieke klachten gaat, vraag je je af wat er emotioneel of sociaal speelt.

  • Hoe voel je je?
  • Speelt er iets waar je je zorgen over maakt?
    Is er iets waar je je aan irriteert?
  • Heb je frustratie ergens over?
  • Hoe gaat het met jouw behoeftes bijvoorbeeld aan contact en aandacht?
  • Hoe ga je om met vriendschappen?
  • Hoe gaat het in je relatie?
  • Ben je gelukkig?

Word je steeds meer bewust tijdens gebeurtenissen, situaties met mensen, gesprekken, reacties van anderen, wat het met jou doet?

Omgaan met angst

Angst is de dominante factor bij de instandhouding van fysieke klachten. Richt je op activiteiten die voor ontspanning zorgen. Gebruik daarom affirmaties. Kies een affirmatie die je de voortdurend tegen jezelf zegt, om jezelf gerust te stellen. Daarmee verander je brein.

De kracht van Affirmaties:

Er is niets mis in mijn lijf dus ik hoef me geen zorgen te maken.

Ik kan me ontspannen want er niets fysiek aan de hand.

Er staat niets in de weg om mijn oude manier van leven weer op te pakken.

Stop met activiteiten die te maken hebben met de fysieke klachten.

Door je gedrag geef je antwoord aan je gedachten, je brein. Het kan een hele onzekere stap zijn, maar als je geloofd dat er fysiek niets met je aan de hand is kun je er mee stoppen. Stop met oefeningen, medicijnen, fysiotherapie. Gedraag je gezond.

Kom in beweging

Beweging kan in de tuin werken, lopen, fietsen, yoga of dansen zijn. Bouw de beweging langzaam op. Ga ervan uit dat het mogelijk is, want er is niets met je aan de hand. Doe iets wat je gemakkelijk kunt doen en gelijk baat bij hebt. Geniet van elke ontwikkeling.

Ontwikkel lichaamsbewustzijn

Emoties ervaar je in je lichaam. Er is in jou een innerlijke wereld die gezien en gevoeld en geleefd wil worden. Het is niet de bedoeling om je bewust te worden van signalen in je lichaam, om vervolgens te denken dat er een fysiek probleem is. Het gaat erom dat je lichaamssignalen leert te vertalen in gevoelens. Het lichaam is een belangrijke ingang tot emoties en gevoelens, want het vertelt je hoe het met je gaat. Ga er maar van uit dat de spanning die je in je lichaam ervaart meestal emotionele spanning is zoals angst, zenuwen, Buikpijn en misselijkheid kan een teken zijn dat je ergens tegen opziet. verlegenheid of boosheid. Dit leren zien vraagt wel oefening.  Je adem reageert ook op emoties die je ervaart. Wanneer je zenuwachtig bent, word je ademhaling onrustiger. Wanneer je spanning en pijn hebt, ben je geneigd je adem vast te zetten, daarmee creëer je nog meer spanning en je blokkeert er emoties mee. Door dieper te gaan ademen kan de spanning vrijkomen en emoties gaan stromen.

Deze vragen helpen je af te stemmen op je gevoel:

  1. Waar in je lichaam voel je spanning?
  2. Hoeveel ruimte neemt de spanning in?
  3. Hoe voelt de spanning; krampachtig, prikkelend, brandend, zeurend?
  4. Vraag eens aan de spanning wat het wil en wacht op het antwoord, laat het in je opkomen?
  5. Vraag de spanning, ben je verdriet, angst of boosheid?

Meld je aan voor de checklist met 75 spreekwoorden en gezegdes over lichaam en emoties

Stuur mij de lijst met 75 spreekwoorden en gezegdes over lichaam en emotie

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Schrijven

Schrijven om je meer bewust te worden van je gedachten, veronderstellingen, overtuigingen en gevoelens. Schrijf aan het eind van de dag je bevindingen op. Je blikt terug hoe je je hebt gevoeld gedurende de dag en je onderzoekt je gedrag en je reacties gedurende de dag.

  1. Wat hield je vandaag bezig?
  2. Was je gespannen of ontspannen?
  3. Wat heb je vandaag meegemaakt?
  4. Welke gevoelens dienden zich aan?
  5. Welke gedachten dienden zich aan?
  6. Was er iets waar je je voor schaamde?

Copyright: Marja Postema Emotionele Intelligentie Academie

Inspiratie: Weg van de pijn Auteur: Saskia de Bruin

 

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen.

Je kunt je pas echt met anderen verbinden als je met jezelf verbonden bent. Dan verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn, ondersteun je jouw lichamelijke gezondheid. Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je emoties.

Introductie training Emoties wat moet ik ermee?

De meeste mensen hebben geen onderwijs of opvoeding gehad in het omgaan met emoties. Dat is vreemd want emoties liggen aan de basis van onze persoonlijkheid en ze dragen zorg voor ons welzijn.

In twee losse dagen behandelen we alles wat je over emoties moet weten en word je je bewust hoe je zelf met emoties omgaat.

Meer info over de introductie training

 

Wil je eerst gratis kennismaken om te kijken of dit iets voor je is?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

Ben je een professional die met mensen werkt?

Leer een effectief stappenplan om emotionele intelligentie te ontwikkelen bij je cliënten. De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen. Meer info vind je hier:

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door de volgende beroepsorganisaties:

Het Registerplein waaronder klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (62 registerpunten)

Algemene Beroepsvereniging voor Counseling (52 p.e. punten)

Het Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register  (52 p.e. punten)

Het accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (52 punten)

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) (58 punten)

NOBCO Nederlandse Orde van Beroepscoaches (54 p.e. uren)

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl