You are here: Home » Stress en trauma » Onverklaarbare lichamelijke klachten

Onverklaarbare lichamelijke klachten

 

 

 

 

Onverklaarbare klachten zijn vaak psychosomatisch

Psychosomatische ziekte komt voort uit een combinatie van lichamelijke, psychische en sociale factoren.

Fysieke klachten zijn vaak symptomen van verborgen emoties. Emoties worden onderdrukt in het lichaam. Het is moeilijk te begrijpen waarom er fysieke pijn ontstaat door onderdrukte emoties, zonder dat je dit in de gaten hebt. Het zenuwstelsel functioneert autonoom zonder jouw medeweten en reageert op deze onderdrukte emoties. We kennen bijvoorbeeld wel het fenomeen dat je gaat blozen als je je schaamt of angstzweet. Dat is het werk van het autonome zenuwstelsel. Het is een zelfsturend proces in het lichaam.

Bij psychosomatische klachten wordt wel gezegd dat het tussen de oren zit, alsof het niet echt bestaat of ingebeeld is. Maar psychosomatische klachten worden wel degelijk ervaren. Ze kunnen vervelend zijn, pijnlijk en soms zeer beperkend. Maar als de oorzaak niet fysiek is, dan kun je ervan uitgaan dat er een psychische, emotionele oorzaak is.

Een klachtenpatroon

De fysieke klachten kunnenoptreden door een trigger. Bijvoorbeeld door een overbelasting of een blessure, die na een tijdje zou moeten oplossen houdt dan langer aan. Het is een soort afleidingsmanoeuvre om de onderdrukte emoties uit de weg te gaan. Dit gaat je enorm in beslag nemen zodat er geen ruimte is om stil te staan bij andere gevoelens. Des te groter de angst, des te voorzichtiger ga je leven, des te meer nemen de klachten je aandacht in beslag. Een depressie of een obsessie over een klacht zorgt ervoor dat er geen ruimte is voor andere dingen. Je kunt je niet ontspannen, niet spontaan zijn en niet de controle loslaten. Dreigt er iets aan de oppervlakte te komen, dan creëert je lichaam direct symptomen om over te piekeren, van wakker te liggen en je niet begrepen in te voelen.

Het ontstaan van een klacht

We hebben allemaal emoties en gevoelens of je ze nu wilt of niet. Wanneer je ze vermijdt of onderdrukt gaan ze zich in jouw opstapelen. Stel je emmer met emoties is vol en dan gebeurt er iets vervelends of naars. De emmer dreigt over te lopen en op dat moment heb je een fysieke klacht nodig.

Maar het is ook mogelijk dat je leven juist meer ontspannen verloopt. Je hebt een fijne relatie en een baan zonder te veel stress. De emoties in je onbewuste krijgen daardoor de kans om aan de oppervlakte te komen, want je bent minder alert.

Een klacht kan ook ontstaan als je in een situatie bent die overeenkomsten vertoont met een oude situatie waarin je heftige emoties hebt ervaren. Daardoor kunnen de oude emoties getriggerd worden.

Chronische fysieke klachten zijn een ideale afleiding

Om de beangstigende of verstoten emoties in het onbewuste te houden is het nodig dat:

  • Je gelooft dat je een fysiek probleem hebt.
  • Je je daar zorgen over maakt.
  • Je piekert over de toekomst dat het steeds erger wordt.
  • Je je onbegrepen en niet erkend voelt in je klachten.
  • Je van alles probeert, wat hoop geeft maar niet echt werkt.
  • Je je machteloos voelt.
  • Je bang bent voor allerlei activiteiten.

Dit onbewuste proces van afleiding en een leven vol met klachten kan je leven totaal ontwrichten. Het doel van dir onbewuste proces is het voorkomen dat emoties naar boven komen. Het gaat vooral over lastige emoties, zoals boosheid en verdriet. De emoties passen niet bij het zelfbeeld, ze zijn verboden in je cultuur of familiecultuur of onacceptabel in je religie. Het is ook mogelijk dat je slechte ervaringen hebt met een bepaalde emotie. Als er een gezinslid bijvoorbeeld woedeaanvallen had en je hebt dit als bedreigend ervaren dan zul je verre van gevoelens van boosheid willen blijven.

Daarnaast kan angst voor controleverlies, angst uitbalans te raken of overweldigd te worden door emoties een reden zijn om deze te onderdrukken. Het onderdrukken van emoties kost veel energie. Wanneer je leven in een rustig vaarwater is, gaat je dat wel lukken maar als je in je leven stress ervaart en tegenslag dan wordt dat lastiger. Je zult sneller prikkelbaar zijn. Het onderdrukken van emoties is als het proberen een bal onder water te houden. Als je even niet oplet, springt de bal naar boven. Dus je kunt eigenlijk nooit echt ontspannen.

We hebben allemaal ervaringen van primaire woede in de kindertijd.

Geen ouder is perfect en ouders zitten soms in een lastige situatie waardoor ze hun kinderen niet kunnen geven wat ze nodig hebben. Wanneer je in de kindertijd emotioneel bent verwaarloosd, d.w.z. op al die momenten dat je je ouders nodig had voor steun, aanwezigheid en zij er niet voor je waren, zou je wanneer je je veilig voelt, voor jezelf opkomen en boos worden. Maar wanneer je als kind ervaart dat je ouders het niet aankunnen, pas je je aan en val je ze niet lastig. Ondertussen bouwt zich wel ergernis op omdat je niet krijgt wat je nodig hebt en opgestapelde boosheid verandert in woede. Andere situaties zijn; onrechtvaardig behandelt en gestraft worden, fysiek mishandelt, belachelijk gemaakt worden of te veel verantwoordelijkheid dragen, niet mogen spelen of niet met bepaalde vriendjes mogen opgaan, opgeëist worden door dingen te doen die je niet wilde doen.

Ervaringen in de kindertijd vormen je.

Je hebt wellicht geleerd om altijd je best te doen of het anderen naar de zin te maken, aan te voelen wat een ander nodig heeft of wellicht mag je van jezelf geen fouten maken waardoor je te veel van jezelf vraagt. Dit patroon neem je mee als je volwassen bent en levert je veel waardering en voordelen op. Maar ondertussen is er een deel in jou die zich hiertegen wil verzetten en langzaamaan woedend wordt omdat het vrij wil zijn en dingen wil doen voor zichzelf. Er ontstaat een buitenkant en een binnenkant die met elkaar in gevecht zijn. Je kunt een heel aardig en behulpzaam mens zijn en je totaal onbewust zijn van je opgebouwde woede.

  1. Ben je geneigd boosheid te onderdrukken of te negeren?
  2. Vermijd je een confrontatie?
  3. Ben je gericht op harmonie?
  4. Heb je moeite om ‘nee’ te zeggen tegen een verzoek?
  5. Doe je je best om aardig gevonden te worden?
  6. Maak je het anderen graag naar de zin?
  7. Moet je tegen een stootje kunnen van jezelf?
  8. Geef je vaak toe?
  9. Voel je je snel verantwoordelijk?
  10. Moet je afzien van jezelf?
  11. Moet je vervelende opmerkingen niet aantrekken van jezelf?

Herken je jezelf in deze mooie eigenschappen. Hoe nobel ook ze zetten je vaak onderdruk. Wanneer je onder druk komt te staan komt er een innerlijke tegenkracht omhoog die wil dat je beter voor jezelf gaat zorgen. Dat is de functie van boosheid!

Fysieke klachten ontstaan wanneer je jezelf klem zet. Bijvoorbeeld.

Emoties onderdrukken die niet passen bij jouw zelfbeeld. Als nuchtere Groninger trok ik me zogenaamd niets van teleurstelling en tegenslag aan. Ik was toch een nuchtere Groninger?

Wanneer je boos bent kun je bang worden dat je nare dingen zegt of iemand kwetst.

Wanneer je boosheid ervaart naar een van je ouders kom je in conflict met het gevoel dat je loyaal bent aan je ouders en dat je van ze houdt.

Wanneer je jaloers bent, onderdruk je dat omdat je je hiervoor schaamt.

Wanneer je ergens verdrietig van wordt wil je dat niet kenbaar maken om te voorkomen dat je vrienden je voor gek zet.

 

Het vermogen om emotionele pijn te dragen en ervan te leren, hangt vooral af van de mate waarin je in de kindertijd hebt kunnen voelen dat er van je gehouden werd.

Wanneer je in je jonge jaren ervaren hebt dat je mag zijn zoals je bent, dan heb je je geborgen gevoeld. Dat betekent dat je gezien en erkend bent in gevoelens van angst, verdriet, eenzaamheid en behoefte aan warmte. Vanuit die ervaring en bevestiging heeft zich een gevoel van zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen waardoor je tegenslag in je latere leven tegemoet kunt treden zonder dat je het gevoel hebt dat de grond onder je voeten verdwijnt.

Wanneer het gevoelsfundament niet voldoende is ontwikkeld lijken alle leed en tegenslagen, zoals het verlies van een dierbare persoon, het verlaten worden door een geliefde, je onderuit te halen. Wanneer je niet geleerd hebt met vertrouwen om te gaan met nare ervaringen, is de kans groot dat je het gaat verdringen of ontkennen, al dan niet bewust. Maar het verdwijnt niet, het heeft juist de neiging om naar buiten te willen komen. Dat kost kracht en energie waardoor gevoelens van apathie en somberheid kunnen optreden.

 

Copyright: Marja Postema www.omgaanmetemoties.nl

Inspiratie: Weg van de pijn Auteur Saskia de Bruin

 

 

 

 

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl