You are here: Home » Stress en trauma » Wat zijn stressvolle of traumatische triggers?

Wat zijn stressvolle of traumatische triggers?

 

 

 

 

 

Hoe kun je omgaan met stressvolle of traumatische triggers.

Stressvolle en traumatische triggers zijn situaties in het heden die een overeenkomst vertonen met een bepaald aspect van een oude stressvolle of traumatische situatie. Iets in het hier en nu lijkt op iets uit het verleden dat veel stress gaf zoals angst, onzekerheid of boosheid. Door een trigger komt de herinnering in alle hevigheid terug in de vorm van een herbeleving alsof het op dat moment heeft plaats gevonden.

Traumatische herinneringen gaan vaak gepaard met overweldigende gevoelens zoals paniek, woede, schaamte, verlies, schuld of wanhoop. Er is vaak sprake van tegenstrijdige gedachten, sterke fysieke gewaarwordingen en instinctieve een vecht, vlucht of bevries reactie. De reactie is meestal heftiger dan passend is voor de huidige situatie.

Een trigger is iets wat je hoort, ziet, ruikt of voelt, wat lijkt op een aspect van een onverwerkte traumatische ervaring.

Bijvoorbeeld iemand die lijkt op een onveilige persoon uit het verleden of iemand die net zo praat of zich gedraagt als een bedreigende persoon uit het verleden. Dat kan een stem zijn of een bepaalde lichaamshouding.

Deze triggers gaan vaak zo snel dat je eerst niet in de gaten hebt dat er een trigger is uit het verleden. Dat kan heel verwarrend en overweldigend zijn. Daarom is het belangrijk dat je jouw triggers leert herkennen, want dan kun je de emotionele reacties voor zijn.

Soms weet je gelijk wat het verband is tussen de trigger en een oude gebeurtenis, maar lang niet altijd. Dat komt deels door het vermogen om je af te sluiten van bepaalde herinneringen. (Dissociatie) Ondertussen kun je wel geplaagd worden door overweldigende emoties, wat veel stress en verwarring kan geven en kan zorgen voor een reactie die niet past bij de gebeurtenis in het hier en nu. Dit kan weer tot gevolg hebben dat mensen van je schrikken of boos worden en je vervolgens vermijden.

Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je meer bewust wordt van jouw triggers, zodat je adequater kunt reageren.

Triggers leren herkennen en erkennen

Om te beginnen kun je de signalen herkennen wanneer er een trigger heeft plaatsgevonden. Je reageert heftiger op een situatie dan past bij de situatie. Dat kun je ook herkennen aan de reactie van de mensen in de situatie. Zij zullen verbaasd of geschokt reageren.

  • Je blijft piekeren over de situatie.
  • Je hebt moeite om de spanning in je lichaam los te laten.
  • Je gaat agressief in de aanval.
  • Je vlucht weg uit de situatie.
  • Je bevriest in de situatie, voelt dat je niets kunt zeggen of doen.
  • Je hebt geen controle over jouw reacties in de situatie; je ziet jezelf reageren.
  • Je wordt overweldigd door een emotie, meestal angst of woede.
  • Je hebt aannames die niet kloppen.
  • Je krijgt een flashback van een oude situatie.

Wanneer je triggers herkent en bewust wordt van de automatische reacties, kun je dit verder gaan onderzoeken. Sta eens stil welke gedachten en gevoelens je tijdens het ontstaan van de trigger had. Wat veranderde er in je lichaam? Voelde je ergens in je lichaam meer spanning ontstaan of raakte je als het ware verdoofd, waardoor je ook weinig emoties ervaarde?

Mogelijk word je de ene keer door een situatie of bepaald gedrag getriggerd en een andere keer doet dezelfde situatie of gedrag je niets. Je kunt je voorstellen als je lekker in je vel zit dat je meer kunt hebben en als je al gestrest bent, dat een trigger eerder raak is.

Verschillende soorten triggers

Een trigger kan gekoppeld zijn aan een bepaalde tijd in het jaar

Bijvoorbeeld aan een jaargetijde; zomer, herfst, winter of lente. Aan een bepaalde dag, een verjaardag of een feestdag. Aan het weekend of aan de nacht.

Een trigger kan gekoppeld zijn aan een bepaalde plaats

Je kunt getriggerd worden door bepaalde plaatsen waar een traumatische ervaring heeft plaats gevonden. Waarschijnlijk zul je deze plaats of iets wat e rop lijkt vermijden. Het is ook mogelijk dat je getriggerd wordt in plaatsen waar het druk is zodat je geen overzicht hebt of te veel prikkels krijgt.

Een trigger kan gekoppeld zijn aan bepaalde relaties

Je kunt getriggerd worden door ruzies of onenigheid tussen mensen. Je kunt getriggerd worden wanneer je kritiek krijgt, dat kan leiden tot een oude angst voor afwijzing of verlating.

Een trigger kan gekoppeld zijn aan een innerlijke ervaring

Je kunt getriggerd worden wanneer je bepaalde emoties ervaart; angst, verdriet, woede, schaamte, die vervolgens in paniek over kunnen gaan. Maar ook door lichamelijke ervaringen zoals fysieke pijn, misselijkheid of duizeligheid.  En door bepaalde negatieve en ondermijnende gedachten zoals; “Ik kan het niet aan” of “Het wordt nooit wat met mij”.

Een trigger kan gekoppeld zijn aan een zintuigelijke ervaring

Alles wat je ziet, hoort, voelt of ruikt en lijkt op een oude stressvolle ervaring kan een trigger zijn. Het voelen kan een lichamelijk voelen zijn; iets wat je aanraakt of zelf aangeraakt worden kan een hevige stressreactie geven. Vooral als iemand je onverwachts aanraakt.

Hoe kun je omgaan met stressvolle of traumatische triggers?

Om beter om te kunnen gaan met stressvolle of traumatische triggers zul je ze eerst moeten herkennen en erkennen als zodanig.

Het verleden en heden scheiden

Wanneer je je bewust bent dat triggers te maken hebben met ervaringen uit het verleden kun je jezelf leren om een time-out te nemen om de huidige situatie beter waar te nemen en te checken of jouw waarneming wel klopt. Het betekent dat je je emoties parkeert en je verstand gebruikt. Je kunt jezelf uitdagen door de verschillen te benoemen. Het helpt je om beter te gaan waarnemen. Vragen die ook helpen is:

Heb je bewijs dat je aanname waar is?

Wat kan een positieve intentie zijn van die persoon?

Situaties vermijden

Als je in bepaalde situaties getriggerd wordt kun je besluiten om deze zoveel mogelijk te vermijden. Maar laat dit niet je leven gaan beperken. Anders kun je beter leren om te leren het verleden en heden te scheiden zodat je anders om kunt gaan in deze situaties. Je kunt ook oefenen met een innerlijke bescherming.

Zorg dragen voor jezelf in een situatie

Wanneer je weet dat bepaalde situaties je triggert maar je kunt ze niet vermijden dan kun je onderzoeken wat voor jou de beste optie is om er mee om te gaan. Ook hier kan een innerlijke bescherming je helpen om in de situatie aanwezig te zijn.

Het innerlijke kind in je geruststellen

Het zijn vaak kind delen in je die angstig zijn. Een innerlijk kind kun je geruststellen door een innerlijke liefhebbende ouder. Je kunt zeggen dat je erbij bent als volwassen persoon en zult ingrijpen als het niet goed gaat.

Verschillende opties doornemen

Je kunt jezelf voorbereiden op een specifieke situatie door verschillende opties door te nemen. Misschien kan iemand je daarbij helpen dat je samen gaat brainstormen over de keuzemogelijkheden die je hebt. Een ander staat er vaak wat meer ontspannen in.

Kom je er niet uit, maar wil je er graag mee aan de slag?

Ik, Marja Postema, help je er graag mee.

Maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek via het contactformulier

 

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectief stappenplan ontwikkeld dat je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl