You are here: Home » Artikelen over omgaan met emoties » De bevrijdende kracht van emoties

De bevrijdende kracht van emoties

 

 

 

 

 

Wanneer je je emoties voortdurend opkropt, verlies je uiteindelijk je vermogen tot spontaniteit.

Je kunt alleen spontaan zijn wanneer je jezelf volledig accepteert zoals je bent. Dan ben je niet meer bezig met wat de ander van je vindt.

Je natuurlijke manier van reageren, zoals het was toen je nog een kind was bestond eruit dat je huilde wanneer je verdrietig was, dat je stampvoetend schreeuwde wanneer je boos was, dat je veiligheid zocht wanneer je bang was en je lachte wanneer je blij was.

Helaas raakte je door onder andere opvoeding, conditionering, cultuur, levenservaringen, je plaats in het gezin, de natuurlijke manier van reageren kwijt. Als je niet getroost werd wanneer je verdrietig was of als er negatief op werd gereageerd, zul je je verdriet niet meer laten zien. In plaats daarvan zul je een zekere mate van eenzaamheid voelen wanneer je je verdrietig voelt, omdat je er alleen mee blijft zitten.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je als volwassene stampvoetend gaat schreeuwen als je boos bent, maar wanneer boosheid werd bestraft en afgekeurd, heb je geleerd je in te houden, je op een of andere manier af te reageren of je bent je helemaal niet meer bewust wanneer je boos bent. Je kunt al deze gevoelens wel negeren of onderdrukken, maar ze vinden ondergronds, onbewust een uitweg. Vooral in je lichaam.

Op basis van je ervaringen in de kindertijd heb je, meestal onbewust, conclusies getrokken of zaken aangenomen voor waar. Dit heeft geleid tot onvrijheden in je gedrag, je partnerkeuze, je werkzaamheden, eigenlijk in je gehele manier van leven. Wanneer je je emotioneel afsluit, kun je niet meer emotioneel ontvangen en geven. Je wordt een gesloten systeem waar niets meer uit gaat en binnen komt. Dat is totale isolatie. Niets kan je meer echt raken. Zelfs te midden van dierbare mensen kun je je eenzaam en verlaten voelen.

Door het willen beheersen van je emoties kunnen er vervolgens allerlei (onbewuste) angsten ontstaan zoals de angst voor verandering, het onbekende en de angst om controle te verliezen. Deze angsten verwijzen naar het idee dat je alles moet beheersen. Dat is een aanname die je in de kindertijd hebt genomen en nu nog steeds (onbewust) werkzaam kan zijn. Doordat je het idee als kind kreeg dat (bepaalde) emoties niet toegestaan zijn, is er een angst ontstaan dat je afgewezen wordt als je deze emotie uit of dat er dan niet meer van je gehouden wordt.

De invloed van het verleden op het heden

Veel mensen gaan ervan uit dat er een duidelijke scheiding is tussen het verleden en het heden; ‘laat het verleden rusten’ ‘leef in het heden’. Maar helaas ervaren we gevoelens van het verleden ook in het heden. Het verleden en heden lopen voortdurend door elkaar. Dat kom je het sterkst tegen in machtsverhoudingen; werkgever en werknemer, in samenwerking en in relaties.

Elke man zal in de relatie met zijn vrouw iets projecteren vanuit zijn ervaring met zijn moeder en zussen. Elke man zal iets projecteren op haar man vanuit haar ervaring met haar vader en broers. Binnen intieme relaties spelen ouderprojecties het sterkst omdat het verlangen naar liefde daar het sterkst was.

Een groot deel van huidige frustraties en boosheid is in feite oude pijn en onvervulde kind behoeftes, die op een onbewuste manier getriggerd wordt. Er is iets in het heden dat op iets uit het verleden lijkt en bepaalde (onverwerkte) emoties oproept. Een trigger kan bijvoorbeeld zijn dat iemand je negeert, je commandeert, geen tijd voor je heeft of je manipuleert. Op zo’n moment ga je terug in de tijd, je komt terecht in je ‘kind’.

In psychologische termen spreken we hier van projectie; Je schrijft dingen toe aan iemand in je huidige leven, terwijl dit meestal bij iemand hoort uit het verleden. Bijvoorbeeld je durft niet tegen je leidinggevende te zeggen dat iets niet is gelukt. Maar deze ‘kind’ angst hoort thuis bij je vader die je genadeloos op je donder gaf als je iets niet goed deed.

Wat niet verwerkt is, neigt tot herhaling

Oude onverwerkte ervaringen, onvervulde behoeftes in de kindertijd en een negatief zelfbeeld willen we onbewust oplossen in het volwassen leven. Op de een of andere manier ga je het patroon uit je kindertijd herhalen in de hoop en het verlangen op een happy ending. Wanneer je bijvoorbeeld weinig veiligheid bij je ouders hebt ondervonden, zul je onbewust een partner zoeken die je dat ook niet geeft. Wanneer er als kind geen aandacht was door een dominante of narcistische ouder zul je geneigd zijn eenzelfde partner uit te zoeken. Dit zijn totaal onbewuste processen. Dit doe je niet om je in pijn te wentelen, maar jouw innerlijke kind heeft het magische idee dat je de oude situatie kan oplossen door bijvoorbeeld je best te doen om het goed te maken. Want het kind dacht destijds dat het niet goed was. Je wilt het goedmaken, je gaat je best doen, je geeft veel, bent verantwoordelijk, maar beseft ondertussen niet dat je partner weinig geeft en eigenlijk onacceptabel gedrag heeft. Het magisch denken van het kind is een illusie. Je kunt het verleden niet goedmaken of rechtzetten. Je kunt het verleden wel verwerken.

Van jongs af aan leer je de strijd tussen macht en onmacht kennen.

Omdat je klein bent zul je veel ervaringen van onmacht hebben. Het is in je kindertijd een ongelijke strijd ten opzichte van je vader en vaak ook oudere broers. De kans is groot dat je deze onverwerkte onmachtsgevoelens later gaat compenseren door macht te ontwikkelen. Maar de strijd kan zich ook voortzetten in autoriteitsconflicten.

Het verwerken van oude pijn

Oude pijn verwerk je door de pijn en het verdriet te voelen over onvervulde behoeftes, kwetsingen, onrecht en dat je niet jezelf kon zijn. Tranen helpen je zacht te worden en ze helpen je de pijn te verwerken. In de mate dat het verdriet wordt vermeden of ontkend, verdwijnt ook de echte vreugde. Zo verdwijnen hoogten en diepten en ontstaat er een grijs midden, die je wellicht wilt vullen met vermaak of andere uitspattingen om maarte voelen.

Zonder vreugde is er geen verdriet en zonder verdriet is er geen vreugde. Ze horen bij elkaar. Zonder deze polariteit kom je in een grijs midden zonder ups en downs.

Hoe werken emoties?

Zonder dat je het echt in de gaten hebt heb je de hele dag door emoties en gevoelens. Meestal heb je een strategie ontwikkelt om je er niet bewust van te zijn, bijvoorbeeld door de emoties te onderdrukken of te vermijden.  De meeste mensen hebben niet in de gaten dat ze bepaalde strategieën toepassen om emoties te vermijden. Dat komt omdat je deze strategieën al jon hebt ontwikkeld en ze een automatisme zijn geworden. Een vanzelfsprekendheid. Je bent je er niet bewust van dat je emoties vermijdt. Dus om je hier meer bewust van te worden is het handig om de test te doen.

Wil je weten welke strategieën er zijn en welke jij hebt ontwikkeld

Vraag de gratis strategieën om emoties te vermijden test aan:

Stuur mij de lijst met 17 strategieen om emoties te vermijden

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Gevoelens die je probeert te onderdrukken houden juist langer aan.

Helaas zijn emoties sterker dan jouw wil. Dat je emoties niet echt kunt onderdrukken is ook wetenschappelijk aangetoond. Emoties zoeken op een andere manier een weg in jouw lichaam. Des te groter jouw verzet, des te groter zal de tegendruk zijn. Wellicht in de vorm van vermoeidheid, depressie, irritatie of spanning in je lichaam. Je denkt dat je overweldigd wordt door emoties maar jij bent het die dit zelf veroorzaakt. Stel je voelt veel spanning (=angst) voor een belangrijk gesprek of een presentatie.  Vervolgens wil je van deze spanning afkomen. Je wilt het van je afslaan. Je probeert het te negeren. Niets werkt. Je kunt emoties niet tegenhouden of controleren. Waarom doen we dit? Het grote antwoord is we willen geen spanning, pijn of andere onaangename gevoelens ervaren. We willen ons goed voelen, zeker van onszelf en gelukkig.

 Emotie is een golfbeweging

Veel mensen zijn bang dat ze verdrinken in hun gevoelens maar een emotie heeft een natuurlijk verloop. Net als een golf zwelt het aan en laat het los. Dat kan van een paar seconden tot een paar minuten duren. Pas wanneer je deze natuurlijke beweging tegen houdt, krijg je Het vraagt wat uithoudingsvermogen om een gevoel van angst, onzekerheid, machteloosheid, verdriet, jaloezie of boosheid uit te houden.  Maar als je deze werking eenmaal in de gaten hebt zal het je geen enkele moeite meer kosten.

Emoties maken zich kenbaar in jouw lichaam

Angst verkrampt je lichaam; je krijgt buikpijn, wordt misselijk of je voelt spanning in je hele lichaam. Bij boosheid stijgt je adrenaline, je wordt heet, je voelt de spanning in je hele lichaam. Bij schaamte lijkt het alsof het bloed uit je lichaam trekt, je voelt je verlamd. Verdriet komt omhoog uit je buik en wil je via je ogen je lichaam verlaten door te huilen. Als je dit tegenhoudt voel je spanning in je keel (een brok in je keel) of achter je ogen.

Lichaamsbewustzijn leidt tot innerlijke kracht

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen.

Je kunt je pas echt met anderen verbinden als je met jezelf verbonden bent. Dan verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn, ondersteun je jouw lichamelijke gezondheid. Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je emoties.

 

Training Emoties wat moet ik ermee?

De meeste mensen hebben geen onderwijs of opvoeding gehad in het omgaan met emoties. Dat is vreemd want emoties liggen aan de basis van onze persoonlijkheid en ze dragen zorg voor ons welzijn.

In drie losse dagen behandelen we alles wat je over emoties moet weten en word je je bewust hoe je zelf met emoties omgaat en met die van de ander.

Meer info over de training

Wil je eerst gratis kennismaken om te kijken of dit iets voor je is? Meld je aan via het contactformulier.

 

Ben je een professional die met mensen werkt?

Leer een effectief stappenplan om emotionele intelligentie te ontwikkelen bij je cliënten. De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen. Meer info vind je hier:

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door de volgende beroepsorganisaties:

Het Registerplein waaronder klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (62 registerpunten)

Algemene Beroepsvereniging voor Counseling (52 p.e. punten)

Het Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register  (52 p.e. punten)

Het accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (52 punten)

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) (58 punten)

NOBCO Nederlandse Orde van Beroepscoaches (54 p.e. uren)

Wil je eerst gratis kennismaken?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl