You are here: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Lichaamsbewustzijn leidt tot innerlijke kracht

Lichaamsbewustzijn leidt tot innerlijke kracht

Je lichaam is de metafoor van je leven.

Alles wat je overkomt wordt opgeslagen en weergegeven in je lichaam. Je lichaam weet, je lichaam vertelt.  (Spanning, moeheid, honger, hartkloppingen, buikvlinders, maagkriebels, misselijkheid, rugpijn)

Het lichaam geeft je informatie over jezelf, anderen en over situaties waar je aanwezig bent. Als je zenuwachtig bent kun je klamme handen krijgen of een hoge ademhaling. Veel mensen voelen zich niet meer thuis in hun lichaam. In onze rationele samenleving wordt ook meer een beroep gedaan op hoofdwerk.

Herstel van het lichaamsgevoel maakt je weer meester in je eigen huis.

Als je ervan uitgaat dat elk lichamelijk verschijnsel ook betekenisvol is, dan leer je weer opnieuw open te staan voor de taal van het lichaam.  In je lichaam leer je jezelf kennen. Je merkt bijvoorbeeld wanneer je jezelf inhoud; je houdt je ademhaling in of je verkrampt. Je merkt wanneer je je juist ophoud: Je zet schouders er onder en krijgt uiteindelijk het gevoel dat alles te zwaar is.

Lichaamsbewustzijn ontwikkel je door je bewust te zijn van je ademhaling, spanning en ontspanning en gronding.

Adem is leven.

Als je je bewust wordt van je ademhaling, word je je bewust van je lichaam. Een volle ademhaling bevordert een gevoel van kracht en vitaliteit. Door een bewuste ademhaling kun je leren te ontspannen.

Gegrond zijn wil zeggen dat je volledig aanwezig bent in het hier en nu.

Door jezelf te gronden versterk je het contact met jezelf en de omgeving. Als je niet gegrond bent, schiet je sneller in de stress, ben je eerder verward of verlies je het oog voor de realiteit.  Uiteindelijk verlies je stabiliteit en vitaliteit. Wie gegrond is, is zowel letterlijk als figuurlijk zeker van zijn fundament. Je zult staan voor wat je vindt en je zult je minder snel laten manipuleren. Je bent vollediger in contact met je lichaam, daardoor ben je beter in staat om op jezelf af te stemmen. Je voelt je energieker en levenslustiger. Je creëert rust en acceptatie.

Spanning-ontspanning

We leven vaak in een wisseling van zich overspannen en zich laten gaan. Het werken aan de juiste verhouding spanning-ontspanning in het lichaam betekent tegelijkertijd werken aan je basis en je gevoel van zekerheid en zelfvertrouwen.

Wat hou je op?

Een overspannen houding (borst omhoog) geeft schijnzekerheid en vaak vechtgedrag.

Een onderspannen houding geeft een gevoel van er niet zijn (ontkenning) en slaafs gedrag.

Als spanning en ontspanning in evenwicht zijn dan vormen ze een organisch in elkaar passend systeem. Iedere spanning verlangt naar een ontspanning. Iedere ontspanning zoekt naar een nieuwe spanning. Wanneer je leert je volledig te ontspannen vanuit de diepte, dan kun je je controlerende behoefte steeds meer loslaten en leren te vertrouwen dat de dingen gaan zoals ze gaan.

De grondhouding

De grondhouding ten opzichte van de realiteit drukt zich in het lichaam uit in de stand van het skelet en de spierontwikkeling in de verschillende delen van het lichaam. Een evenwichtige spanningsverdeling geeft een gevoel van zekerheid, van aanwezigheid, een gevoel dat je er bent. De verstoringen van het evenwicht worden zichtbaar in het patroon van spierspanning.

Een levende samenhang met de wereld

Ieder mens heeft een verhouding met de wereld om zich heen. Die verhouding is verstoord als men de wereld niet kan toelaten en zich voor haar afsluit en omgekeerd is de verhouding verstoord daar waar men zich door gebrek aan stevigheid zich aan haar overgeleverd is.

Bij een afgesloten houding is men verhard, onbezield en contactloos. Men is niet in beweging in een levende betrekking tussen ik en jij. Het vermogen ontbreekt de ander binnen te laten en/of zich te geven.

Een bepaalde verhouding tot jezelf

De verhouding met jezelf vraagt om het ontwikkelen van een evenwicht tussen gespannen en ontspannen.

Het evenwicht ontbreekt als er in de wisselwerking tussen het innerlijk leven en de uiterlijke vorm geen harmonie is.  Dit kan zich uiten in een overwegend uitstromen van al je gedachten en gevoelens of in de vorm van iemand die zichzelf overmatig inhoudt. Je kunt dit ook zien als iemand met te veel ‘ik’ of juist te weinig ‘ik’.

Waar het midden ontbreekt valt de mens van het ene uiterste in het andere. Wie zich opschroeft en overspant, zakt vroeg of laat in elkaar.

Het ‘ik’ en het dragende midden van de mens.

Is het midden aanwezig dan kan het innerlijk leven zich uiten in een vorm die daarbij past.

Deze ‘ik’ is bewegelijk en wentelt om een vaststaande as. Er is een vermogen om te veranderen waarbij het innerlijke fundament zich handhaaft.

Door jezelf te gronden versterk je het contact met jezelf

Als je het contact met jezelf verliest, verlies je de grond onder je voeten. Dat kan leiden tot een sterke controle van het hoofd, onzekerheid,  verwarring, twijfel, slechte concentratie, irritatie.

Door te gronden kom je met beide benen op de grond te staan.

Gronden betekent dat je contact maakt met je hele lichaam vanuit de grond. Door te gronden versterk je het contact met je lichaam en daardoor met je gevoelens. Doordat je meer aanwezig bent in je lichaam ben je ook meer aanwezig in het contact met anderen. Je benen en voeten zou je als wortels kunnen zien. Via de wortels laat je energie los en neem je energie op.  Wanneer je niet gegrond bent ga je zweven, of leef je vanuit je ratio. Door te gronden word je je bewust van spanningen, gevoelens en behoeftes. Gegrond zijn leidt tot meer: zelfvertrouwen, vitaliteit, stevigheid, helderheid in je denken, concentratievermogen transparantie en congruentie in je gedrag. (In wie je bent en hoe je overkomt).

Lichamelijke activiteiten, waarin de aandacht naar je  lichaam gaat, zijn de beste manier om te gronden. Als je aandacht bij je lichaam is, kun je ook beter voelen wat je voelt.

 Het lichaam weet, het lichaam liegt nooit.

 Inspiratie: Boek: Hara Het dragende midden van de mens. Auteur Karlfried Graf von Durckheim

 

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen.

Je kunt je pas echt met anderen verbinden als je met jezelf verbonden bent. Dan verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn, ondersteun je jouw lichamelijke gezondheid. Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je emoties.

Introductie training Emoties wat moet ik ermee?

De meeste mensen hebben geen onderwijs of opvoeding gehad in het omgaan met emoties. Dat is vreemd want emoties liggen aan de basis van onze persoonlijkheid en ze dragen zorg voor ons welzijn.

In twee losse dagen behandelen we alles wat je over emoties moet weten en word je je bewust hoe je zelf met emoties omgaat.

Meer info over de introductie training

 

Wil je eerst gratis kennismaken om te kijken of dit iets voor je is?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

Ben je een professional die met mensen werkt?

Leer een effectief stappenplan om emotionele intelligentie te ontwikkelen bij je cliënten. De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen. Meer info vind je hier:

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door de volgende beroepsorganisaties:

Het Registerplein waaronder klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (62 registerpunten)

Algemene Beroepsvereniging voor Counseling (52 p.e. punten)

Het Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register  (52 p.e. punten)

Het accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (52 punten)

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) (58 punten)

NOBCO Nederlandse Orde van Beroepscoaches (54 p.e. uren)

Wil je eerst gratis kennismaken?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl