You are here: Home » Stress en trauma » Na een burn-out wil je zo snel mogelijk weer ‘de oude’ zijn.

Na een burn-out wil je zo snel mogelijk weer ‘de oude’ zijn.

 

 

 

 

Na een burn-out wil je zo snel mogelijk weer ‘de oude’ zijn.

Je volgt een programma  met de belofte dat je zo snel mogelijk weer de oude bent.

Je zorgt dat je fysiek tot rust komt. Meestal heb je hier geen keuze in omdat je lichaam tot niets anders in staat is.

Je zorgt dat je gezond gaat eten en dat je elke dag naar buiten gaat om minstens een half uur te gaan wandelen.

Je word je bewust van de dingen die energie van je vragen en de dingen die je juist energie geven.

Je staat stil bij de zaken die je niet meer wilt doen zowel thuis als op het werk.

Je oefent in positief denken en relativeren om te voorkomen dat je gaat piekeren.

Je gaat hier proactief mee aan de slag zoals bij je past.

In no time ben je van je burn-out af, denk je. Je hebt het gevoel dat je de juiste handvatten hebt en het geeft je weer een gevoel van controle. Op zich is er niets mis mee om tot rust te komen (je moet wel) gezond te eten, in beweging te komen en je bewust te worden van de dingen je energie geven en vragen.

MAAR GAAT DIT JE WERKELIJK HELPEN?

Snel van je burn-out af willen komen is nu precies wat er niet moet gebeuren, (ook al is het verlangen heel begrijpelijk) want dan val je gewoon weer terug in je oude patroon.

Veel mensen die afstevenen op een burn-out zien zichzelf als harde werkers met veel verantwoordelijkheidsgevoel, denken eerder aan een ander dan aan zichzelf en hebben de neiging naar perfectionisme.  Is dit je zelfbeeld? Dan is het niet gek dat dit tot uitputting leidt?

Destructief zelfbeeld

Het is belangrijk dat je eerst inzicht krijgt in dit bovenstaande zelfbeeld, voordat je in staat bent om het los te laten. En nog belangrijker is het ontwikkelen van een nieuw zelfbeeld. Je loopt over de brug naar een nieuwe, onbekende wereld waarin jezelf centraal stelt. Nee dit gaat niet over egoïsme maar over zelfliefde.

Je bent gevangen in de illusie van zelfbescherming.

Jouw zelfbeeld en het gedrag wat hieruit voortkomt heb je al jong ontwikkeld. Het is gedrag waarvoor je waardering kreeg of wat van je verwacht werd. Of misschien heb je destijds zelf bedacht dat dit de beste optie was om afwijzing en kritiek te voorkomen. Maar het kan ook voortkomen uit de angst niet te voldoen. Voor een deel zien we de wereld nog steeds door de ogen van het kind dat we ooit waren.

Jouw zelfbeeld berust op besluiten en conclusies die je al jong hebt gemaakt.

Deze besluiten zijn niet genomen op basis van een cognitief besluitvormingsproces maar komen voort uit een gevoel van angst dat je niet krijgt wat je nodig hebt zoals liefde, aandacht, steun en bevestiging. Voor het kind zijn de besluiten de beste strategie om goed door de kindertijd te komen. Het kind beseft dat het afhankelijk is van zijn ouders of opvoeders en zal daarom alles in het werk stellen om erbij te horen en gezien te worden.

Wanneer ouders de elementaire behoeftes van kinderen aan liefde, lichamelijk contact, knuffels, emotionele warmte, veiligheid, respect, aandacht, zorg, bevestiging, niet vervullen, wat kunnen die kinderen daar dan aan doen? Het is belangrijk om te beseffen dat deze behoeften voor een kind van essentieel belang zijn voor een gezonde en geborgen emotionele ontwikkeling. Alleen een gezonde en geborgen kindertijd, leidt tot een autonome persoon met eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfliefde. Kinderen hebben dus meer nodig dan voedsel, mooie kleding en onderdak.

Er zijn een aantal manieren waarop je als kind kunt reageren wanneer bepaalde belangrijke behoeften niet worden vervuld:

  • Je doet alsof je geen behoeften hebt en dat je ze niet mist.
  • Je wordt boos op iemand anders en geeft die de schuld.
  • Je hoopt dat je behoeften wel vervuld worden als je heel erg je best doet om je aan te passen aan verwachtingen van je ouders. Je gaat pleasen of gaat alles perfect doen.
  • Je geeft jezelf de schuld door te denken; ík ben slecht’, ‘ik deug niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik ben schuldig’, ‘ik ben lastig’, ‘niemand geeft om mij’, ik doe er niet toe’, ‘ik ben waardeloos’, ‘ik moet alles zelf doen’, ‘ik ben alleen’, ‘ik moet me schamen’.

Door deze bescherming strategieën, die je ervan weerhouden de pijn van dit gemis te voelen, verdring je de waarheid van je kindertijd. Deze vroege emotionele ervaringen aan pijn, verdriet, eenzaamheid, woede en gemis worden opgeslagen in de amygdala. Dit deel van de hersenen wordt geactiveerd wanneer een huidige situatie lijkt op een oude situatie en dan gaan de interne alarmbellen rinkelen. De problemen komen wanneer je als volwassene, zonder te beseffen waarom, plotseling gevoelens krijgt die je niet begrijpt. Je voelt je bijvoorbeeld niet gewaardeerd, niet serieus genomen, niet begrepen, gedeprimeerd, schuldig, onzeker of je voelt een felle woede die niet in verhouding tot de situatie staat. Een huidige situatie roept een oude emotionele ervaring op.

Ontkenning van behoeften stelt je in staat veel te geven aan anderen en geen grenzen te stellen. Je geeft zoveel, bijvoorbeeld omdat je denkt dat je niets nodig hebt. Maar de kans is groot dat je  moeite hebt om zorg en aandacht te ontvangen, omdat je geleerd hebt dit niet te vertrouwen.

Als je eerlijk bent weet je dat je moeite hebt om jezelf te laten zien. Maar eigenlijk is er een onvermogen om jezelf te ervaren. Wanneer je echt jezelf gaat ervaren, word je geconfronteerd met emoties die je destijds hebt gevoeld en de pijn dat jouw behoeften niet vervuld zijn en dat jij er niet toe doet.

De invloed van jouw zelfbeeld

Jouw zelfbeeld bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt en oordeelt over jezelf, hoe je je opstelt naar anderen en welke keuzes je maakt in je leven. Zo kun je het beeld hebben dat je overal verantwoordelijk voor bent en ga je je overal mee bemoeien. Maar je kunt ook het idee hebben dat je niet goed genoeg bent, waardoor je je voortdurend onzeker voelt. De ontwikkeling van je identiteit wordt onder andere beïnvloed door factoren als de cultuur waarin je opgroeit, je plaats in het gezin en het voorbeeldgedrag van je ouders. Je hebt, meestal onbewust, al jong, conclusies getrokken over wie je bent, wat er van je verwacht wordt, hoe je het beste met mensen kunt omgaan en hoe je met emoties moet omgaan. Dit fundament is de basis van je handelen voor de rest van je leven.

Als je je eigen geschiedenis niet kent is de kans groot dat patronen van vroeger zich blijven herhalen.

Je leeft dan niet je eigen leven, je wordt beperkt door dat wat nog niet herkent, erkent en opgelost is, in jou.

Wil je de rode draad ontdekken in je leven?

Wil je inzicht krijgen in de invloed van het verleden op jouw huidige leven?

Wil je weten wat de oorzaak van jouw burn-out is?

Onderzoek jouw unieke levensgeschiedenis zodat je inzicht krijgt in jouw patronen

Tijdens drie losse dagen leer je de impact van jouw unieke geschiedenis kennen. Door je eigen leven in kaart te brengen leer je huidig gedrag begrijpen. Verbanden tussen het verleden en je dagelijkse functioneren, thuis en op het werk, worden daardoor helder. Tijdens dit proces leer je jezelf beter kennen. Dit leidt tot meer keuzevrijheid en meer invloed in je leven. Bijvoorbeeld keuzes die ervoor zorgen dat je meer voor jezelf opkomt, minder afhankelijk bent van anderen of eerder grenzen aangeeft, zodat je eigenwaarde toeneemt.

Meer info over de Training Wie ben ik? 

Wil je eerst gratis kennismaken om te kijken of dit iets voor je is?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

 

Ben je professional en werk je met mensen?

Leer een effectief stappenplan om emotioneel Meesterschap te ontwikkelen.

De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen.

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door de volgende beroepsorganisaties:

Het Registerplein waaronder klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg (62 registerpunten)

Algemene Beroepsvereniging voor Counseling (52 p.e. punten)

Het Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register  (52 p.e. punten)

Het accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (52 punten)

Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) (58 punten)

NOBCO Nederlandse Orde van Beroepscoaches (54 p.e. uren)

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl