You are here: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Mindfulness en emoties

Mindfulness en emoties

 

 

 

 

Mindfulness betekent dat je aandachtig aanwezig bent.

Dat betekent dat je via je zintuigen bewust ervaart wat je ziet, hoort, voelt en ruikt. Omdat we voor een groot deel leven vanuit onbewuste normen en waarden, overtuigingen en verlangens, kan mindfulness je helpen dit onbewuste leven in jou bewust te krijgen.

Het herkennen, erkennen en ervaren van emoties is een belangrijk onderdeel van Mindfulness, waarbij alle emoties en gevoelens er mogen zijn. Acceptatie ontstaat als je oude oordelen en angsten t.a.v. bepaalde emoties los kunt laten. Het is niet een knop die je even omzet. Onaangename emoties wil je het liefst niet voelen of je veroordeelt emoties zoals veel mensen huilen zwak vinden.

Alle ontwikkeling begint bij bewustwording omdat jouw patroon in het omgaan met emoties vaak al jong is ontstaan. Wil je je bewust worden van jouw strategieën in het vermijden van emoties?

Stuur mij de lijst met 17 strategieen om emoties te vermijden

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Verzet opgeven.

Je kunt je verzet of oordeel loslaten door tegen jezelf te zeggen dat alle emoties er mogen zijn. Ze zijn van zichzelf nog goed, nog fout. Ze zijn er gewoon omdat voelen bij het mens zijn hoort. Je kunt jezelf vertrouwen geven dat je de pijn, kwetsing of irritatie kunt dragen. Dat je het aankunt.

Zelfbeeld veranderen

Voor veel mensen is het zelfbeeld een grote spelbreker als het gaat om het accepteren van emoties. Als Groninger dacht ik al jong dat ik nuchter was, in dat beeld pasten geen emoties. Wanneer je denkt dat je rationeel bent, dan passen daar ook geen emoties bij. Of stel dat je perfectionistisch bent, dan zijn emoties weer een spelbreker in dat beeld. Wil je meer inzicht in je zelfbeeld. Ik heb er verschillende artikelen over geschreven.

Wat is een zelfbeeld?

Hoe ontwikkel je een positief zelfbeeld?

Gevoelens en emoties horen bij het leven.

Het onderdrukken van emoties heeft gevolgen. Je bouwt spanning op of je raakt vervreemd van jezelf. Vanuit mindfulness is het omgaan met emoties een proces van stilstaan bij en aandacht geven aan de gewaarwordingen in je lichaam, waar emoties en gevoelens zich kenbaar maken. Zoals spanning in de buik, druk op de borst, zweten, brok in de keel, geklemde kaken, gespannen nek, moeite met ademen.

Mindfulness oefeningen

Aandacht naar je ademhaling

Het volgen van je ademhaling is een van de beste manieren om tot ontspanning te komen en je bewust te worden van de signalen in je lichaam. Door je ademhaling word je met je aandacht in je lichaam getrokken. Je zult ook merken dat de ademhaling reageert op emoties. Bij boosheid gaat de ademhaling sneller, bij verdriet wordt de adem dieper en sterker.

Volg de adem in je lichaam. Je hoeft niets te veranderen alleen maar opmerkzaam te zijn. Waar begint de adem?

Hoe adem je in?

Waar in je lichaam ervaar je de adem?

Welke beweging in je lichaam neem je waar?

Hoe adem je uit? Door de neus of door de mond?

Het loslaten van gedachten

Je zult steeds afgeleid worden door gedachten over van alles en nog wat. Dit kun je niet voorkomen maar je kunt wel besluiten steeds weer terug naar de ademhaling te gaan. We hebben voortdurend gedachten en beelden. Gedachten over het verleden of over de toekomst, lijstjes die op je wachten om uitgevoerd te worden of verlangens die je hebt. Je kunt je gedachten niet stoppen maar je kunt ze wel loslaten. Het beeld van een gedachte als een wolkje die voorbijdrijft wordt vaak gebruikt bij meditatie. De kunst is je niet te laten leiden door een gedachte, alsof het je vastgrijpt of je erin meegezogen wordt. Laat elke gedachte voorbijdrijven. Besteed er geen aandacht aan en je zult verrast worden door een rust in je hoofd.

Gevoelens benoemen

Gevoelens en emoties een naam geven valt niet mee als je dit niet geleerd hebt. Als kind leer je je emoties te benoemen wanneer ouders en andere opvoeders je de woorden aangeven; “Je bent vast boos.” Of “Wat ben je verdrietig.” Je bent nog te jong om zelf te bedenken dat er woorden zijn voor allerlei gevoelens.

Je kunt de lijst met gevoelens aanvragen via het contactformulier.

Je lichaam geeft meestal aan dat je iets voelt.

Dit moet je ook leren herkennen en je lichaam niet alleen zien als iets wat losstaat van wie je bent. Je kunt ervan uitgaan dat elke spanning, kramp of tinteling iets kan zeggen over een gevoel. Probeer de gewaarwordingen in je lichaam volledig toe te laten en geef woorden aan het gevoel in je lichaam. Vraag je dan af of er hiervoor net iets is gebeurd wat een bepaald effect op je had. Dat hoeft niet groot te zijn, bijvoorbeeld iemand die je vriendelijk toelachte of iemand die je negeerde. Alle communicatie heeft een gevoelsmatig effect op je. We zijn zo gewend om het te negeren dat we doen alsof het niet bestaat.

Wil je leren om ontspannen jezelf te zijn?

Dat kan doormiddel van individuele coaching

of

Met behulp van de onlinecursus Ontspannen jezelf zijn

 

 

 

 

 

 

 

 

Ben je een professional die met mensen werkt?

Leer een effectief stappenplan om emotionele intelligentie te ontwikkelen bij je cliënten. De opleiding is geaccrediteerd bij verschillende beroepsopleidingen. Meer info vind je hier:

BASIS OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

De Basisopleiding Emotioneel Meesterschap voor professionals is geaccrediteerd door verschillende beroepsorganisaties.

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja heeft bijna dertig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl