U bent hier: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » Wat kan er mis gaan tijdens een slechtnieuwsgesprek?

Wat kan er mis gaan tijdens een slechtnieuwsgesprek?

Medewerkers moeten ontslaan is een zware taak.

Vooral wanneer ze al jaren bij het bedrijf hebben gewerkt en er weinig perspectief is op een nieuwe baan. Het is een aangrijpende gebeurtenis die de zekerheid van werk en voldoende inkomen onderuit haalt. De kans is daardoor groot dat iemand emotioneel gaat reageren. Dat kan variëren van verbazing, ongeloof, stil vallen, tot huilen, verwijten en agressief worden. Het kunnen omgaan met een scala aan mogelijke emotionele reacties is de sleutel tot het voeren van een integer ontslaggesprek.

Veel leidinggevenden onderschatten het belang van een integer ontslaggesprek.

Daardoor worden er onbedoeld medewerkers gekwetst, respectloos behandeld en tekort gedaan. Meestal wil de leidinggevende er het liefst zo snel mogelijk vanaf zijn. Dat is begrijpelijk omdat het gesprek bij beide gesprekspartners veel spanning oproept. Maar een slecht ontslaggesprek kan nare consequenties hebben, zoals schade bij de werknemer die rancuneuze acties tot gevolg kan hebben en leidt tot een slecht imago voor het bedrijf.

Veel voorkomende valkuilen bij een ontslaggesprek zijn:

  • Je brengt het slechte nieuws onomwonden en wil gelijk door naar de afhandeling

  • Je geeft een onduidelijke boodschap en komt niet   ‘to the point’

  • Je laat de medewerker ‘raden’ wat er aan de hand kan zijn

  • Je relativeert het slechte nieuws om emoties te vermijden

  • Je bent zelf zo gespannen dat je geen ruimte hebt voor de spanning van de medewerker

  • Je rationaliseert en rechtvaardigt het besluit om emoties te vermijden

  • Je voelt je onzeker of hebt medelijden en geeft de controle van het gesprek uit handen

  • Je laat je intimideren door de boosheid van de medewerker

  • Je wordt boos als reactie op boosheid van de medewerker

Wanneer het gesprek op een zakelijke manier wordt uitgevoerd en er geen ruimte is voor emoties krijg jij of de organisatie dat vroeg of laat terug.

Wanneer je onduidelijk bent kan men zich onzeker voelen, geïrriteerd raken of hoop krijgen.

Wanneer je ruimte geeft voor discussie geef je hoop en kan men, wanneer uiteindelijk de aap uit de mouw komt, zich misleidt voelen.

Met als gevolg over emotionele reacties.

Hoe dan wel?

Wil je leren om op een professionele manier met emoties om te gaan in een slechtnieuwsgesprek?

Wil je een idee hebben van jouw soft skills en jouw ontwikkelpunten? Doe de emotionele intelligentie test voor leidinggevenden.

Ja,stuur mij de EQ test voor leidinggevenden
dit veld niet invullen s.v.p.

In een individuele coaching traject kan ik je helpen je soft skills te ontwikkelen.

Neem contact op via het contactformulier

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *