U bent hier: Home » Artikelen over verlegenheid » De kracht van affirmaties bij het overwinnen van je verlegenheid

De kracht van affirmaties bij het overwinnen van je verlegenheid

De kracht van affirmaties

De betekenis van affirmatie komt van het Engelse affirm , dat betekent bevestigen. Je bevestigd jezelf met een positieve uitspraak. We gebruiken de hele dag door affirmaties, maar meestal onbewust en vaak negatief. Bijvoorbeeld wanneer je denkt; Zie je wel, ik kan het niet, of Mensen vinden mij saai. Het zijn vaak irreële veronderstellingen en door het vaak te denken ga je er in geloven. Ga maar eens na hoe je over jezelf denkt of oordeelt. Je vindt jezelf slim, dom, mooi, creatief, onhandig, saai, etc.

 

Test je verlegenheid!

Signup now and receive an email once I publish new content.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )

Je email is veilig Je krijgt interessante artikelen en je kunt je elk moment afmelden.

Positieve affirmaties kunnen je helpen meer eigenwaarde te krijgen. Bijvoorbeeld door tegen jezelf te zeggen: Ik ben goed zoals ik ben. Wanneer je last hebt van een negatief zelfbeeld, kun je er vanuit gaan dat je last hebt van zelfkritiek. Om meer zelfvertrouwen te krijgen en om angst en verlegenheid te overwinnen, zijn positieve affirmaties een krachtig middel. Ze beïnvloeden jouw onbewuste brein en her programmeren jouw overtuigingssysteem. Dat klinkt misschien gek, maar in feite zijn we allemaal geprogrammeerd of anders gezegd geconditioneerd en gesocialiseerd. Een negatief zelfbeeld ontstaat vaak in je jeugd doordat ouders te weinig positieve bevestiging gaven, teveel kritiek hadden of te hoge eisen aan je hebben stelden.

Hoe maak je een krachtige affirmatie?

Formuleer de affirmatie positief, dus je beschrijft de staat van zijn die je wilt bereiken.  Bijvoorbeeld: Ik heb vertrouwen of Ik ben deskundig.

Formuleer de affirmatie in een zin met zo weinig mogelijk tussenwoorden. Dus niet: Ik ben misschien, sommige dagen goed zoals ik ben. Maar: Ik ben goed zoals ik ben.

Formuleer de affirmatie in de tegenwoordige tijd. Dus Ik ben in plaats van Ik wordt of Ik zou willen. Je zegt tegen jezelf dat het op dit moment al zo is. Zo wordt jouw brein geïnstrueerd dat de situatie aantrekkelijk is en je nergens bang voor hoeft te zijn. Je kunt je ontspannen.

Een veelgemaakte fout is dat mensen beschrijven wat ze niet meer willen; ik wil niet meer ongelukkig, verlegen of angstig zijn. De woorden die je gebruikt zijn heel belangrijk, Wanneer iemand de hele tijd zegt ik wil niet meer roken, is hij nog de hele tijd bezig met roken. Als hij zegt ik wil gezond zijn kan hij zich richten op activiteiten die gezond zijn. Dus iets niet willen werkt niet.

Gebruik je eigen woorden want het is belangrijk dat de woorden voor jou herkenbaar zijn en jou een goed gevoel geven. Zeg de affirmatie zoveel mogelijk hardop. Dat dringt meer door dan wanneer je het alleen in gedachten doet. Het wordt nog krachtiger wanneer je jezelf toespreekt voor de spiegel, want dan is het net alsof iemand anders het tegen jou zegt.

Gebruik beeld en muziek. De kracht van een affirmatie wordt versterkt als je er ook een beeld bij hebt. Welke beelden heb je wanneer je je voorstelt dat je vol vertrouwen door het leven gaat? Knip foto’s en teksten uit bladen en plak ze op een groot stuk karton. Zo krijg je een beeld impressie van hoe je graag wilt zijn. Je kunt ook muziek gebruiken om jouw affirmatie te ondersteunen.

De kracht ontstaat wanneer je de affirmatie eindeloos herhaalt en het op een manier zegt dat je er een gevoel bij krijgt. Je zegt het met je volle bewustzijn, dus niet als een robot. Op een gegeven moment weet je dat het in jou is opgeslagen en geloof je er in.

Kies een of twee affirmaties gedurende een bepaalde periode. Schrijf ze op een klein kaartje en bewaar het op een plek waar je het vaak ziet, bijvoorbeeld in je portemonnee.

Werkt het niet snel genoeg, gebruik dan de volgende affirmatie: Ik geloof in mezelf en in mijn mogelijkheden. Wanneer je jezelf een leven lang negatief hebt benaderd of liefdeloos en hard of veel eisen aan jezelf hebt gesteld, dan kost het tijd. Jouw overtuigingssysteem vindt het wellicht onzin en geloofd er niet in. Houdt moed!

Door jezelf steeds op een positieve manier te bevestigen kun je veranderingen in je leven aanbrengen.

Om het wat gemakkelijker voor je te maken heb ik een lijst met voorbeeld affirmaties voor je gemaakt. Gebruik wat je nodig hebt en laat je inspireren om jouw persoonlijke affirmaties te maken.

Affirmaties voor een positief zelfbeeld

Affirmaties om stress los te laten

Affirmaties voor meer zelfvertrouwen

Affirmaties voor succes

Affirmaties die je helpen gevoeligheden te accepteren

 

Beperkt verlegenheid jouw leven en jouw mogelijkheden? 

Gelukkig kun je hier nu iets aan doen!

Ik ben tot mijn dertigste ernstig verlegen geweest. Om dit te overwinnen heb ik van alles gedaan en tien jaar later gaf ik Assertiviteitstrainingen voor een van de grootste training bureaus in Nederland. Ik heb twintig jaar ervaring in het coachen van mensen die veel last hebben van verlegenheid. Voor iedereen die thuis in zijn eigen tijd aan de slag wil met verlegenheid, heb ik een online cursus ontwikkelt gebaseerd op zowel mijn persoonlijke als werk ervaring.

 Informatie Online Cursus Overwin jouw verlegenheid

      

 

Copyright: Marja Postema www.omgaanmetemoties.nl

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

http://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *