U bent hier: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Ontwikkel een balans tussen voelen en denken

Ontwikkel een balans tussen voelen en denken

balans

Wil je een betere balans tussen voelen en denken?

Het is wetenschappelijk onderzocht dat Emotionele intelligentie van doorslaggevend belang is voor succes in werk, relaties en je gezondheid. Maar dat wil niet zeggen dat de rol van ons ratio ook niet belangrijk is. Het gaat, zoals zoveel zaken, om de balans.

Ben je iemand die voornamelijk gevoelsmatig reageert?
In dat geval  ben je je bewust van jouw gevoelens in allerlei situaties. Je kunt spontaan en zorgzaam reageren en dat wordt ook gewaardeerd of geïrriteerd en dat laat je ook merken. Maar er zijn ook situaties waarin het niet handig is om je gevoelens te uiten of situaties waarin de uitkomt belangrijk is.  Gevoelens kunnen ook een eigen leven leiden. Wanneer ergernis groter wordt is het goed om je te uiten om voor jezelf op te komen of omdat het nodig is om een relatie goed te houden. 
Maar angst voor een conflict kan  in de weg zitten om op te treden of je te uiten. Doe de gratis Emotionele Intelligentie test. Deze test geeft je inzicht in hoe je met emoties omgaat.

Ben je iemand die de meeste situaties beredeneerd?
In dat geval denk je veel na over voordelen, nadelen en mogelijke consequenties. Je kunt zaken goed overzien en dat wordt gewaardeerd. Bij lastige situaties denk je gelijk aan oplossingen. Het effect kan zijn dat je de gevoelsmatige reacties van anderen over het hoofd ziet. Tijdens gesprekken over gevoelens weet je niet goed wat je zou kunnen zeggen. Het is een ver van je bed show en hebt de neiging om minderwaardig over gevoelige mensen te denken. Je kunt jaloers zijn op mensen die spontaan en hartelijk zijn naar anderen. Je zou minder afstand willen voelen en meer betrokken willen zijn.

Door een onnatuurlijke scheiding aan te brengen tussen denken en voelen kan het bijna niet anders dan dat je voortdurend in conflict met jezelf moet zijn.
Het rationele, controlerende deel probeert het emotionele deel te beheersen of het emotionele deel raakt overvoerd en je ziet door de bomen het bos niet meer. Wanneer je je eigen emoties negeert of onderdrukt probeer je jezelf als het ware te overwinnen. Je maakt een onderscheid tussen wat je acceptabel vind en wat je afkeurt in jezelf en in anderen. Je kunt deze scheiding wel aanbrengen, maar daarmee is het niet wenselijke deel niet verdwenen omdat je het wegredeneert. Het kan een uitputtende strijd met jezelf worden. Een strijd tussen wie je wilt zijn en wie je bent. Je wilskracht kan sterk zijn maar het zal je nooit lukken je gevoelens en je gevoeligheden weg te nemen. Je kunt die hooguit tijdelijk onderdrukken of wegredeneren. Je kunt jezelf niet overwinnen, maar je kunt wel leren jezelf te accepteren met al je gevoelens en gevoeligheden.

Je kunt leren meer je verstand te gebruiken om je gevoelens te beïnvloeden
Je kunt je gevoelens beïnvloeden door je meer bewust te worden van je gedachten over bepaalde zaken. Gevoelens worden vaak zonder dat je het in de gaten hebt beïnvloed door veronderstellingen over jezelf, anderen en situaties. Zo kun je veronderstellen dat je niet de moeite waard bent en daardoor ga je je onzeker voelen. Omgekeerd kan de veronderstelling dat je wel de moeite waard bent er voor zorgen dat je je zeker voelt. Door je bewust te worden van je veronderstellingen en na te gaan of deze kloppen met de werkelijkheid kun je belemmerende veronderstellingen los laten en ondersteunende veronderstellingen aannemen. Door anders te denken ga je je ook anders voelen. Zo kun je in plaats van je onzeker voelen omdat je denkt dat je niet de moeite waard bent er voor zorgen dat je je krachtig voelt omdat je er vanuit gaat dat je iets te bieden hebt.

Je kunt leren meer contact te krijgen met je gevoelens
Er zijn verschillende wegen die leiden naar je gevoelens; via je zintuigen, via je lichaam, via je veronderstellingen en oordelen.
Je neemt de wereld waar via de zintuigen; ogen, oren, neus, aanraking en smaak. Gevoelens zijn reacties op wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en ervaart. Alles wat je zintuiglijk ervaart, reageer je meestal op met een oordeel. Je vindt een schilderij lelijk of mooi, je vindt klassieke muziek een genot om naar te luisteren of een onbegrijpelijke chaos, je vindt stamppot boerenkool lekker of niet te eten, je vindt schaatsen op natuurijs met 10 graden onder nul geweldig of ondragelijk. We beleven al deze zintuiglijke ervaringen verschillend omdat ieder mens zo zijn voorkeur en afkeur heeft. Je kunt je bewustzijn in zintuiglijke waarneming trainen door te kijken, luisteren, proeven en aanraken en jezelf de vraag te stellen hoe beleef ik dit in plaats van wat vind ik hier van. Emoties hebben effect op je lichaam: je hartslag, spierspanning, ademhaling, temperatuur reageren allemaal op de emoties die je ervaart. Het is de kunst om deze lichaamssignalen te herkennen en er betekenis aan te geven.

Niemand is emotieloos geboren

In het gezin waarin je bent opgegroeid heb je geleerd hoe je   met emoties moet omgaan, deels door waardering en afwijzing en deels door het voorbeeld van je opvoeders. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in je veronderstellingen en oordelen ten aanzien van de specifieke emoties. Wanneer je bepaalde emoties afkeurt zul je ze eerst weer moeten erkennen als waardevol voordat je ze kunt ervaren. Mijn boek Emoties wat moet ik ermee? geeft je inzicht in jouw strategie in het omgaan met emoties en maakt duidelijk welke invloeden hebben bijgedragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

De opleiding Emotioneel Meesterschap is een intensief traject van zes losse dagen, waarin je leert om beter tot je recht te komen. Je krijgt op een diep niveau inzicht in jezelf en in de functie van emoties.

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR IEDEREEN

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

Copyright Marja Postema     www.omgaanmetemoties.nl

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl