U bent hier: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » De vijf geheimen van emotioneel intelligente leidinggevenden.

De vijf geheimen van emotioneel intelligente leidinggevenden.

Organisaties zullen zich moeten inzetten voor het behoud van talentvolle, tevreden medewerkers die het beste van zichzelf willen geven.

De sleutel voor dit succes ligt in handen van leidinggevenden die op een betrokken manier met hun medewerkers kunnen omgaan.

Door betrokken te zijn leer je medewerkers beter kennen in hun behoeften, gevoeligheden en kwaliteiten en kun je daardoor beter aansluiten en aansturen.

Medewerkers voelen zich hierdoor gezien en serieus genomen en zullen daardoor hun werk met plezier doen.

Tevreden medewerkers zorgen voor een goede werksfeer en goede werkresultaten, want mensen presteren nou eenmaal beter als ze zich goed voelen.

De vijf geheimen van emotioneel intelligente leidinggevenden

Zij hebben echte interesse in mensen

Alleen als je echte interesse in mensen hebt kom je er achter wat mensen motiveert en wat ze bezig houdt. Betrokkenheid komt voort uit werkelijke interesse. Het is geen trucje want de meeste mensen voelen aan wanneer iemand doet alsof. Medewerkers laten zich niet meer alleen rationeel en resultaatgericht aansturen. Ze willen als een volwaardig mens gezien en gehoord worden. Dat kan alleen als je als mens naast iemand gaat staan en er niet boven.

Ze hebben zelfkennis

De manier waarop je in het leven staat wordt beïnvloed door, opvoeding, cultuur, rolmodellen en levenservaringen. Het gezin van herkomst is de eerste belangrijke ervaring in het omgaan met mensen. In het gunstige geval leer je hier sociale en emotionele vaardigheden. In het slechte geval ontwikkel je beschermende gedragspatronen. Bij sommige mensen ontstaat er een compleet harnas en anderen creëren een redelijk transparant masker. Jezelf ontwikkelen betekent dat je deze bescherming afwikkelt zodat je verborgen delen van jezelf leert kennen. Wanneer je in staat bent je eigen gevoeligheden en eigenaardigheden onder ogen te zien, kun je ze ook beter zien en begrijpen bij anderen. Het vraagt van je om uit je comfort-zone te stappen en oude zekerheden los te laten.

Ze kunnen met emoties omgaan

Ieder mens heeft gevoelens, bewust of onbewust. In werksituaties spelen emoties een niet te onderschatten rol. Denk aan irritaties, frustraties en vooral angst; de angst om afgerekend te worden, kritiek te krijgen of buitengesloten te worden. Meestal blijven deze gevoelens onder de oppervlakte. In de praktijk worden zichtbare problemen opgelost en houdt niemand zich bezig met wat zich achter deze oppervlakkige problemen afspeelt. Leidinggevenden die afstandelijk of alleen resultaat gericht zijn bevorderen angst en wantrouwen. Met als gevolg dat mensen hun nek niet meer uit steken en niet zeggen waar ze mee zitten. Een emotioneel intelligente leidinggevende heeft oog voor dit ondergrondse gebeuren. Door op gevoelsniveau met mensen contact te maken kan er een echte verbinding ontstaan. Dat geeft anderen een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid.

Ze hebben kennis van psychologie

Een organisatie bestaat uit mensen niet uit dingen; mensen met gevoeligheden en eigenaardigheden. Denk aan medewerkers die het altijd beter weten, voortdurend aandacht en bevestiging nodig hebben of geen werk kunnen afleveren omdat ze te perfectionistisch zijn. Om gedrag te kunnen beïnvloeden is het belangrijk dat leidinggevenden kennis hebben van de achtergrond van gedrag, menselijke drijfveren en beschermingsmechanismen. Dat kan helpen erachter te komen waarom medewerkers dingen doen die je niet wilt dat ze doen en waarom ze de zaken niet doen die je wilt dat ze doen.

Ze hebben een positieve houding

Leidinggevenden bepalen voor een groot deel de sfeer en de omgangsvormen op het werk. Door hun autoriteit hebben zij een voorbeeldfunctie. Wanneer ze opgejaagd of zwaarmoedig hun werkdag afleggen zal dit als een logge olievlek over het team uitspreiden. Wanneer ze elk probleem van medewerkers als een last zien, zullen medewerkers zich gedeisd houden. Een positieve houding draagt bij aan de sfeer, de mededeelzaamheid en de inzet van medewerkers. Vanuit een positieve houding wordt het potentieel van medewerkers uitgedaagd en krijgen ze vertrouwen. Door medewerkers te waarderen voor hun inzet krijgen ze een tevreden gevoel over zichzelf en over de organisatie.

Wil je een idee hebben van jouw soft skills en jouw ontwikkelpunten? Doe de emotionele intelligentie test voor leidinggevenden.

Ja,stuur mij de EQ test voor leidinggevenden
dit veld niet invullen s.v.p.

Wil je leren hoe je emotionele zaken op tafel krijgt?

Wil je jouw emotionele intelligentie meer ontwikkelen?

Wil je medewerkers met meer gemak kunnen motiveren?

Wil je jouw soft skills ontwikkelen in een individuele coaching traject?

Neem contact op via het contactformulier

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *