U bent hier: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Je kunt emoties wel onderdrukken maar daar betaal je een prijs voor!

Je kunt emoties wel onderdrukken maar daar betaal je een prijs voor!

Stel je voelt je teleurgesteld, geïrriteerd, afgewezen of gekwetst.
Wat doe je?
  • Je negeert het en gaat door met je leven.
  • Je wordt ziek en kruipt onder de dekens.
  • Je gaat klagen over de situatie in de wereld, over je buren of collega’s.
  • Je gaat piekeren en kunt niet slapen.
  • Je gaat naar de dokter en vraagt antidepressiva.
  • Je drinkt meer alcohol of snoept meer.
  • Je zoekt afleiding en zorgt dat je weinig thuis bent.
  • Je maakt ruzie.
  • Je praat er over.
Je kunt je emoties wel onderdrukken, inhouden, verdoven, weg- redeneren of negeren , maar daar betaal je een prijs voor.

Het onderdrukken van emoties ontregelt jouw hele organisme en het vraagt een behoorlijke lichamelijke inspanning. Ergens in je lichaam ga je aanspannen om de natuurlijke energie van een emotie tegen te houden: je klemt je kaken op elkaar, je houdt je adem in of je spant je nek en je schouders aan. Daar begin je meestal al jong mee en op een gegeven moment is het een automatisme geworden.

Veel mensen die niet naar hun gevoelens luisteren, negeren lichaams- signalen. Ze zien het lichaam niet als deel van zichzelf. Hoofdpijn lossen ze op door paracetamol te slikken, verstopte darmen met een laxeermiddel. Zo hebben ze alles onder controle denken ze. Maar wat als de regelmatige hoofdpijn zich ontwikkeld tot migraine aanvallen of de rugpijn tot een hernia? Wanneer je voortdurend last hebt van emotionele stress, ondermijn je je immuunsysteem. Daardoor ben je vatbaarder voor infecties.

WAT IS HET EFFECT ALS JE LANGDURIG EMOTIES ONDERDRUKT?

De strategieën om emoties te onderdrukken en delen van jezelf te ontkennen, hebben hetzelfde effect als het onder water duwen van een bal: het kost energie en het irriteert steeds meer, want de emotie komt steeds weer boven drijven.

Spanning bouwt zich op
Ongemerkt verhard je, gebruik je meer wilskracht en moet je meer doen om irritatie kwijt te raken, bijvoorbeeld door veel te sporten. Je reageert bot op mensen die verdriet hebben, want je veroordeelt dat ze zwak zijn. Je mag immers zelf ook niet zwak zijn. Dit gedrag maakt je niet geliefd.

Je verliest sneller je zelfbeheersing
Je wordt driftig om niets; om het dopje dat niet op de tandpasta zit of om een kleine nalatigheid van je collega of medewerker. Ondertussen kost het je moeite om stil te zitten en je echt te ontspannen. Soms heb je het gevoel alsof iemand een zware deken over je heen heeft gelegd.

Fysieke klachten verergeren
Wanneer de fysieke klachten verergeren of niet over gaan, moet je er wel iets mee. Maar dat de klachten je iets willen vertellen over jezelf, komt waarschijnlijk nog steeds niet in je op. De dokter verwijst je door naar een medisch specialist, maar specialisten kijken naar een specifiek orgaan. Zij hebben vaak geen oog voor de samenhang tussen het lichaam en hoe mensen in het leven staan. Wellicht is er een tijdelijke oplossing door medicatie maar de oorzaak is niet weggenomen. Fysieke klachten veroorzaakt door emotionele spanning of onderdrukking van emoties, zijn psychosomatisch.

Ongeveer een half miljoen Nederlanders kampt met lichamelijke klachten waarvoor artsen geen oorzaak kunnen vinden. Ze hebben pijn die de dokter niet kan verklaren. Ze voelen zich doodvermoeid, terwijl ze kerngezond zijn.
Uit: De dokter kan niets vinden
Jan Houtveen

WAT IS DE OORZAAK VAN PSYCHOSOMATISCHE KLACHTEN?

Het negeren van signalen van je lichaam
De oorzaak van veel onbegrepen klachten is dat mensen niet naar hun lichaam luisteren. Het lichaam laat je elk moment van de dag weten hoe het met je gaat. Je lichaam weet wanneer je bijvoorbeeld gespannen bent, angstig, boos, verdrietig of wantrouwig. Je hartslag, spierspanning, ademhaling, temperatuur reageren allemaal op de emoties die je ervaart. Met name de spieren reageren op emoties van jezelf en van anderen; wanneer iemand met een woeste blik op je afkomt lopen, gaan je spieren zich automatisch aanspannen. Maar ook je organen geven je een duidelijk signaal, denk aan een opgeblazen gevoel in de maag, verharde darmen, en buikpijn.

Leven vanuit een beeld hoe je zou moeten zijn
We zijn allemaal beïnvloed door de verwachtingen van onze ouders, school systeem en waarden en normen in de samenleving. Veel mensen leven vanuit een voortdurende overspanning. Altijd bezig zichzelf te bewijzen, presteren, voldoen aan verwachtingen, alles onder controle willen houden, alles uit het leven willen halen, een vol sociaal leven, alles goed willen doen etc.. Deze overspannen houding zorgt voor een voortdurende belasting. Dat kan te maken hebben met bepaalde veronderstellingen, bijvoorbeeld dat je alles aan moet kunnen, dat je verantwoordelijk bent voor het geluk van anderen, dat je altijd aardig of behulpzaam moet zijn of denkbeelden dat je niet goed genoeg bent of nergens bij hoort. Alles wat tegen jezelf is gericht, doet iets met je en kost energie.

HOE KUN JE JE GEZONDHEID VERBETEREN

1 Iedereen heeft gevoelens, dus jij ook
Dit is een universeel gegeven. Emoties spelen bewust of onbewust een rol in elke relatie, privé en op het werk. Het uiten van gevoelens is belangrijk voor een goede verstandhouding en voor je eigen welzijn. Hier ben je mee geboren, maar het is in de loop van je leven weggestopt ergens in een kamer die stevig op slot zit. Het is de kunst om de sleutel te vinden ,om die kamer te openen en de rijkdom van emoties te leren kennen. Je hoeft ze niet aan te leren, je moet ze alleen weer terug vinden.

2 Bewust worden van jouw strategie in het niet omgaan met emoties
Het vraagt een open onderzoekende houding, om te ontdekken hoe je nu met emoties omgaat. Iedereen heeft een strategie ontwikkeld om met emoties om te gaan; de een rationaliseert ze en een ander relativeert ze. In mijn boek Emoties wat moet ik ermee? beschrijf ik 17 manieren om emoties te vermijden. Wanneer je in staat bent je strategie en oordelen los te laten, kun je de rijkdom van emoties gaan ontdekken.

3 Bewust worden van jouw zelfbeeld
Jouw zelfbeeld is het beeld dat je van jezelf hebt over wie je bent of hoe je zou moeten zijn, bijvoorbeeld rationeel of sterk. In mijn boek beschrijf ik alle aspecten die jouw persoonlijkheid hebben beïnvloed, zoals onder andere de cultuur van het land, maar ook van de provincie en de cultuur van het gezin.

4 Bewust worden van de eenheid tussen lichaam en emoties
Als ik verdrietig ben voel ik een gewicht op mijn borst en staan de tranen in mijn ogen te duwen om naar buiten te mogen. Het is tegelijkertijd een fysieke en emotionele ervaring. Het lichaam wijst de weg. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je hoeft er alleen maar bij stil te staan. Het is de kunst om deze lichaamssignalen te herkennen en er betekenis aan te geven. Dat vraagt een gerichtheid naar binnen, om te ervaren wat je in je lichaam voelt. Dit kun je trainen. Bijvoorbeeld door een paar keer per dag vijf minuten, op een rustige plek, je aandacht op je lichaam te richten. Spreekwoorden maken de samenhang ook duidelijk; ‘een brok in je keel’, ‘een last op je schouders’ of ‘vlinders in je buik’.

5 Je verdiepen in de functie van de verschillende emoties
Gevoelens geven aan wat je wilt, wat je niet wilt, wanneer je gelukkig bent en wanneer je in gevaar bent. Het zijn krachten met elk een functie; ze helpen je richting te geven zodat je in beweging komt. Boosheid vraagt van je om grenzen aan te geven of ergens voor te gaan staan. Angst waarschuwt je voor gevaar of voor iets wat je niet aan kunt. Verdriet is een natuurlijke ontlading bij teleurstelling en verlies. Lees ook: Wat is de functie van emoties.

Zou het niet heerlijk zijn als je niet altijd zo hoeft te rennen?

Zou het niet heerlijk zijn om even niets te hoeven, zodat je je werkelijk kunt ontspannen?

Zou het niet heerlijk zijn om er in alle rust voor je dierbaren te zijn, zonder het haastige gevoel dat je een lijstje moet afwerken?

Zou het niet heerlijk zijn om gewoon even je irritaties te uiten of de diepe opluchting te voelen na een huilbui?

Zou het niet heerlijk zijn als jij jezelf niet steeds hoeft te bewijzen?

Zou het niet fijn zijn als je jezelf beter begrijpt?

Zou het niet fijn zijn je minder gefrustreerd en machteloos te voelen?

Zou het niet fijn zijn om je emoties echt te kunnen besturen?

Opleiding Emotioneel Meesterschap

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen. Daardoor verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn, ondersteun je jouw lichamelijke gezondheid Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je emoties.

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR IEDEREEN

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP VOOR PROFESSIONALS

Wil je eerst kennismaken?

Dat kan. Meld je aan via het contactformulier.

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl