U bent hier: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » Welke emoties kun je verwachten bij een slecht nieuws gesprek?

Welke emoties kun je verwachten bij een slecht nieuws gesprek?

Bij slecht nieuws denken veel mensen aan ontslag, een ernstige ziekte of het niet slagen voor een examen.

Maar elk bericht dat een afwijzing, tegenslag of een vervelende verandering teweeg brengt, klein of groot, is slecht nieuws. Zoals het niet doorgaan van een project, het niet krijgen van een functie waar je op gehoopt had of het niet kunnen voldoen aan bepaalde verwachtingen.

Als brenger van het slechte nieuws wil je voorkomen dat iemand zich naar voelt en emotioneel reageert. Dat is begrijpelijk, omdat het een onaangenaam bericht is. Je wilt zo snel mogelijk een oplossing aanbieden, want dan heb je het idee dat je iets voor iemand kan doen.

Maar wat gebeurt er dan? De ontvanger van het slechte nieuws zet zijn hakken in het zand, gaat in discussie  waardoor je in een drijfzand gesprek belandt of wordt boos. Wat je wilt vermijden krijg je als een boemerang in je gezicht teruggeworpen. Het belang van een slechtnieuwsgesprek wordt onderschat. Besef dat dat vervelend nieuws, of dat nu negatieve feedback is of een teleurstellende mededeling, emoties oproept! Want slecht nieuws raakt mensen emotioneel.

Welke emoties kunnen zich aandienen?
  • Verdriet omdat iemand een teleurstelling moet verwerken

  • Machteloosheid omdat iemand voelt dat hij er niets aan kan veranderen

  • Boos omdat het wellicht oneerlijk voelt

  • Angstig omdat iemand er onzeker van wordt of niet weet wat dat voor de toekomst betekent.

  • Een schuldgevoel omdat iemand niet gedaan  heeft wat hij had moeten doen

Hoe zijn deze emoties zichtbaar?

De meer extroverte mensen zullen deze emoties duidelijk zichtbaar uiten. Dan weet je waar je mee te maken hebt. Maar de meer introverte mensen zullen deze emoties eerder op een indirecte manier laten blijken. Bijvoorbeeld door helemaal stil te vallen of inhoudelijk in discussie te gaan of zich heftig te gaan verdedigen. Het is de kunst om hier doorheen te kijken, te zien dat iemand teleurgesteld is en het moeilijk vindt om het slechte nieuws te accepteren.

Wat moet je vooral niet doen?
  • Het slechte nieuws hard  op tafel leggen en gelijk door willen naar de afhandeling.

  • Het slechte nieuws onduidelijk brengen omdat je het moeilijk vindt om ‘to the point’ te komen.

  • De medewerker laten raden wat er aan de hand kan zijn.

  • Het slechte nieuws relativeren.

  • Zeggen dat de medewerker zijn emoties moet beheersen.

  • Door je eigen spanning zo snel mogelijk van het gesprek af willen.

  • Het besluit rationeel rechtvaardigen, om hiermee emoties te vermijden.

  • Vanuit medelijden valse beloftes doen.

  • Je laten intimideren door de boosheid van de medewerker.

  • Zelf boos worden als reactie op boosheid van de medewerker.

 

Wil je beter kunnen omgaan met de emoties na een slechtnieuwsgesprek?

Neem contact met mij op via het contactformulier.

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *