You are here: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » Wat houdt emotionele intelligentie in? Krijg inzicht in de 7 aspecten.

Wat houdt emotionele intelligentie in? Krijg inzicht in de 7 aspecten.

 

 

 

 

Emotionele intelligentie is aangeboren

Bij veel mensen verdwijnt deze intelligentie naar het onbewuste, omdat er geen beroep op gedaan wordt gedaan. Wil je deze emotionele intelligentie ontwikkelen, dan zul je je weer bewust moeten worden van deze waardevolle intelligentie. Zodat je vervolgens de vaardigheden kunt leren om hier vorm aan te geven. Stel dat je je gevoelszintuig in kunt zetten en je daardoor beter begrijpt wat mensen meemaken, dan weet je nog niet goed hoe je emoties ter sprake kunt brengen. Dat is een vaardigheid die je kunt leren. Maar het begint altijd met jouw interne emotionele reactie.

Emotionele intelligentie kun je onderverdelen in:

  1. Zelfbewustzijn en zelfreflectie; je eigen gevoelens, gedachtes en gedrag kunnen waarnemen en analyseren
  2. Kennis over emoties zoals de functie van emoties en de invloed van gedachten
  3. Emotiemanagement; emoties kunnen reguleren en een balans hebben tussen emoties en je verstand.
  4. Sensitiviteit; alert zijn vanuit je zintuigen tijdens het omgaan met anderen.
  5. Empathie en interesse hebben in anderen; kunnen afstemmen op anderen en inlevend kunnen communiceren
  6. Gevoelens kunnen verwoorden; Sociale vaardigheden
  7. Balans tussen geven en ontvangen; de emotionele ‘bankrekening’ in de gatenhouden

1  Zelfbewustzijn en zelfreflectie

Zelfbewustzijn begint met het onderzoeken van de huidige stand van jouw emotionele intelligentie. Welke emoties herken je en welke herken je niet?

Welke emoties erken je en welke emoties veroordeel je als zwak, slecht of negatief?

Welke emoties uit je en welke emoties houd je binnen?

Door de emotionele intelligentie test te doen krijg je een antwoord op deze vragen. Daarmee wordt gelijk duidelijk wat jouw uitdaging en aandachtspunten zijn.

Test je Emotionele Intelligentie
dit veld niet invullen s.v.p.

2. Met behulp van de kennis over emoties, kun je je eigen emoties beter begrijpen en beïnvloeden.

Lees hier verschillende artikelen over emoties die jouw kennis kunnen vergroten:

Waarom zijn emoties belangrijk?

Wat is de functie van emoties?

Hoe krijg je een balans tussen voelen en denken?

3.  Emotiemanagement

Pas na het ontwikkelen van je bewustzijn ten aanzien van emoties, ben je in staat om optimaal je eigen emoties te managen. Vragen die je hierbij kunnen helpen zijn:

Wat wil ik bereiken met het uiten van mijn emotie?

Wat is een mogelijk effect?

Is het voor de ander belangrijk dat ik me uit?

Kan de ander hier iets mee?

Ben ik bereid naar de consequentie te kijken?

Verwijt ik de ander iets en is dat terecht?

4.  Sensitiviteit en empathie

Sensitief zijn betekent dat je gevoel hebt voor de beleving en behoeften van anderen. Als je kunt voelen en herkennen wat mensen beweegt, kun je meer begrip hebben en weet je beter wat je voor iemand kunt betekenen. Iedereen heeft behoefte om begrepen te worden en zijn zorgen met iemand te kunnen delen. Gedeelde zorgen zijn halve zorgen.

Wanneer voelt iemand zich echt begrepen?

  • Wanneer je tijd neemt
  • Wanneer je interesse toont
  • Oogcontact maakt
  • Geduld hebt
  • Met aandacht luistert
  • Je in de ander kunt verplaatsen
  • Laat blijken dat je het serieus neemt
  • Ruimte geeft en stiltes laat vallen
  • Samenvat
  • Emoties benoemt
  • Spiegelen is iets anders dan oordelen of interpreteren

Wat je absoluut niet moet doen

  • Aanstaren
  • Goedbedoeld advies geven
  • Als ik jou was zou ik……
  • Een eigen ervaring vertellen
  • Relativeren
  • Aangeven dat dit vaker voorkomt
  • Suggestieve vragen stellen; je bent zeker met je verkeerde been uit bed gestapt
  • Schuldbewuste vragen stellen; waarom heb je nu weer ruzie gemaakt?
  • Gelijk willen oplossen

5. Empathie en interesse hebben in anderen

Andere woorden zijn ‘je inleven’, ‘ je verplaatsen in de ander’, ‘begrijpen’, ‘meevoelen’, ‘invoelen’, ‘aanvoelen’. Empathie betekent dat je je kunt afstemmen op de gevoelens, behoeften, wensen en verlangens van anderen terwijl je ook bewust bent van je eigen gevoelens.  Empathie kun je makkelijker ervaren als je je kunt voorstellen hoe iemand zich voelt. Soms kun je dat pas als je begrijpt wat de oorzaak is van bepaald gedrag.

Lees meer over empathie

 

6. Gevoelens kunnen verwoorden; Sociale vaardigheden

Heb je moeite om een praatje te maken?

Voel je je niet vrij in gezelschap om te zeggen wat je wilt?

Heb je last van spanning in gezelschap?

Ben je geneigd jezelf onzichtbaar te maken?

Weet je je met jezelf geen raad in gezelschap?

Weet je niet wat je moet zeggen om een gesprek te beginnen?

Ik wil je graag uitnodigen voor een gratis video cursus waarin ik je inzicht geef in vijf verschillende belemmeringen om een praatje te maken. Lees meer

 

7. Balans tussen geven en ontvangen; de emotionele ‘bankrekening’ in de gatenhouden 

De kwaliteit van elke relatie, dus ook met je collega’s, wordt o.a. bepaald door de balans tussen geven en te ontvangen. De meeste mensen willen dat het in een relatie eerlijk verdeeld wordt. Wanneer je beiden het idee hebt dat je ongeveer even vaak je zin krijgt en toegeeft, dan heb je het gevoel dat je evenveel investeert als dat je uit de relatie haalt.

Lees meer over de balans tussengeven en ontvangen

 

Leidinggeven red je niet alleen met je ratio omdat veel problemen een emotioneel aspect hebben.
Denk aan de medewerker die teleurgesteld is omdat hij is afgewezen om een mooi project te leiden of de onzekere medewerker die meer kan dan hij laat zien. Je kunt hier alleen effectief mee omgaan als je een zekere mate van emotionele intelligentie bezit. De ene medewerker is de andere niet. Dat betekent dat je moet kunnen inschatten welke aanpak werkt. Meestal ontstaat de beste aanpak wanneer je open, eerlijk en jezelf bent. Het gaat er uiteindelijk om dat je het beste uit mensen weet te halen en dat medewerkers hun werk met plezier doen.

Ja,stuur mij de EQ test voor leidinggevenden
dit veld niet invullen s.v.p.

Wil je jouw zelfkennis en mensenkennis ontwikkelen met behulp van een effectief stappenplan?
Wil je leren hoe je medewerkers betrokken houdt?

Misschien is het Individueel emotionele intelligentie traject voor leidinggevenden iets voor jou. Lees meer

mm

Marja heeft meer dan twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Marja heeft een effectieve stappenplan ontwikkeld die je helpt om emoties beter te herkennen, te accepteren en te uiten. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl