You are here: Home » Artikelen over omgaan met emoties » Leer te praten over je gevoelens

Leer te praten over je gevoelens

Waarom is het belangrijk om te praten over je gevoelens?

Voordat ik hier een antwoord op kan geven, is het belangrijk om te beseffen waarom we emoties hebben. Ieder mens heeft emoties, of je dat nu wilt of niet. Je bent in staat om emoties te ervaren zoals verdriet, angst, boosheid en vreugde, en alle gevoelens die daarvan zijn afgeleid, zoals onzekerheid, bezorgdheid, irritatie en teleurstelling. Misschien heb je geen contact meer met je gevoelens of wil je geen emoties ervaren. Er zijn veel manieren om niet te voelen.

In mijn coachingspraktijk ontmoet ik regelmatig mensen die moeite hebben om emoties te accepteren, omdat ze hebben geleerd dat emoties zwak of destructief zijn. Dan wordt het extra moeilijk om over emoties te praten. Je voelt je er ongemakkelijk bij, je wordt er onzeker van of je voelt je kwetsbaar. Toch is het belangrijk om gevoelens te durven ervaren en te uiten.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ik ben Marja Postema.

In mijn coachingspraktijk help ik meer dan dertig jaar volwassenen die worstelen met zichzelf, moeite hebben met emoties, van zichzelf of van anderen, in relaties of op het werk.

In mijn coaching werk ik diepgaand waar dat nodig is maar ook praktisch en nuchter, zodat je weer grip krijgt op jezelf en je leven.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Het onderdrukken van emoties heeft schadelijke gevolgen voor je gezondheid.

Het beperkt je in sociale relaties en vermindert de kwaliteit van leven. Daarnaast kan het leiden tot cynisme, vervreemding of depressie. Er zijn veel manieren om niet te hoeven voelen. Zo kun je emoties bijvoorbeeld wegrationaliseren of bagatelliseren.

Wil je ontdekken welke strategie jij hebt om emoties te vermijden?

Stuur mij de lijst met 17 strategieen om emoties te vermijden

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

 

Emoties en gevoelens zijn belangrijk

Ze laten je merken hoe het met je gaat. Ze geven aan waar je blij, bang, verdrietig, teleurgesteld of boos van wordt. Door contact te maken met je emoties leer je jezelf beter kennen, en door je te uiten leren anderen jou beter kennen.

Emoties zijn een leidraad bij het maken van keuzes. Ze dragen bij aan je welzijn, omdat ze aangeven waar je bijvoorbeeld tegen opziet. Boosheid heb je nodig om in je kracht te staan en om grenzen te kunnen stellen.

Door middel van je emoties en gevoelens kun je het leven ten volle ervaren. Ze helpen je verlies te verwerken, zorgen voor diepgang en intimiteit in je relaties en helpen je krachtig te zijn.

Wanneer je geen contact hebt met je gevoelens, zul je anderen vaak minder goed begrijpen, omdat je sociale signalen en emotionele behoeften van je gesprekspartners minder goed waarneemt.

Het uiten van gevoelens en emoties is ook een manier om spanning kwijt te raken. Emotionele spanningen ontstaan vaak in interactie met andere mensen of door omstandigheden op het werk of thuis. Door gevoelens te uiten kun je weer ontspannen.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer emoties in het gezin waarin je opgroeide geen aandacht kregen of werden veroordeeld als zwak, heb je waarschijnlijk geleerd om ze te negeren of te onderdrukken. Voordat je emoties kunt uiten, zul je eerst het contact met je gevoelens moeten herstellen en ze moeten leren ervaren als een belangrijke informatiebron. Als je emoties niet accepteert, ga je ze ook niet uiten.

Misschien herken je jezelf in de volgende reacties:

  • Ik was boos omdat ik me onrechtvaardig behandeld voelde, maar durfde dit niet te uiten.
  • Ik voelde me verdrietig omdat ik tijdens een sollicitatiegesprek ben afgewezen. Toen ik thuiskwam, heb ik een pak koekjes leeggegeten.
  • Ik maak me zorgen over mijn relatie. Mijn partner is vaak afwezig, maar ik ben bang dat hij of zij boos wordt als ik hem of haar daarop aanspreek.
  • Op het werk wordt te veel van me gevraagd, maar ik durf mijn grenzen niet aan te geven, omdat ik anderen niet wil belasten.
  • Het gaat niet goed met me, maar ik doe alsof er niets aan de hand is.
  • Ik vind het moeilijk om mijn gevoelens te uiten, want ik wil geen last zijn voor anderen.
  • Ik ben nogal serieus, daardoor vind ik het moeilijk om echt te genieten.

Een relatie is pas intiem als er een gevoelsuitwisseling plaatsvindt

Een intieme relatie is bij uitstek de plek waar je veel emoties ervaart. Voor een goede intieme relatie is het belangrijk dat je emotioneel op elkaar kunt afstemmen. Dat betekent dat je deelt hoe je situaties in je leven beleeft.

Het is belangrijk dat de ander luistert en meeleeft en niet meteen met adviezen of zogenaamde oplossingen komt. Meevoelen doe je zonder te oordelen. Je probeert je te verplaatsen in de ander.

Wanneer je je gevoelens deelt, word je gekend en kan iemand met je meeleven of meegenieten. Wanneer je partner zijn of haar gevoelens met jou deelt, ontdek je bijvoorbeeld waar de ander blij van wordt of waar hij of zij tegenop ziet. Zo ontstaat betrokkenheid en begrip.

Als je niet in staat bent te voelen wat je partner ervaart, bestaat het risico dat je steeds meer afstand gaat ervaren. Wanneer je niet deelt wat je bezighoudt en jezelf afsluit dan kan niemand een steun voor je zijn en kun je vervreemd raken van jezelf en anderen. Wanneer je niet boos kunt worden als iemand over je grenzen gaat, wordt het lastig om ontspannen met diegene samen te leven.

Als je niet in staat bent te voelen wat je partner ervaart, bestaat het risico dat je steeds meer afstand gaat ervaren. Wanneer je niet deelt wat je bezighoudt en jezelf afsluit, kan niemand een steun voor je zijn en kun je vervreemd raken van jezelf en anderen.

Wanneer je niet boos kunt worden als iemand over je grenzen gaat, wordt het lastig om ontspannen met diegene samen te leven.

Krijg meer diepgang in je relatie

Ondersteuning nodig?

Het lukt niet iedereen om hierin stappen te zetten. Dat kan allerlei redenen hebben. Geef jezelf daarvan niet de schuld. Soms is het ingewikkelder, of heb je te weinig mensen in je omgeving die je kunnen steunen.

Het kan helpen om met een buitenstaander te praten over lastige onderwerpen, omdat dat veiliger kan voelen dan praten met iemand uit je eigen omgeving.

Je kunt leren emoties te ervaren en te uiten

Je kunt leren om weer bewust te worden van je emoties en ze te gebruiken voor je eigen welzijn. Je kunt leren om te gaan met lastige emoties van jezelf en anderen, zoals boosheid, verdriet en angst.

Je kunt leren emoties te accepteren als een natuurlijk onderdeel van jezelf. Emoties kun je leren gebruiken als een kompas in je leven en om diepgang te creëren in je relaties.

Wat is ervoor nodig?

Wat ervoor nodig is, is de bereidheid om jezelf beter te leren kennen. Dat kan confronterend zijn, omdat het beeld dat je van jezelf hebt misschien niet helemaal klopt. Sommige mensen denken bijvoorbeeld dat ze nuchter zijn, maar blijken uiteindelijk heel gevoelig te zijn.

Dit was ook op mij van toepassing. Nadat ik al jong het contact met mijn emoties was kwijtgeraakt, heb ik jarenlang verschillende methoden gevolgd om weer te kunnen voelen en mezelf te accepteren als een gevoelsmens. Deze rijkdom aan methoden en ervaringen gebruik ik nu in mijn opleiding en tijdens mijn coaching.

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen.

Daardoor verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn, ondersteun je jouw lichamelijke gezondheid. Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je emoties.

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de emoties van anderen. Daardoor verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je emotionele welzijn ondersteun je ook je lichamelijke gezondheid.

Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer grip op je emoties.

Copyright: Marja Postema

Wil je meer leren voelen en benoemen van je emoties?

Dan nodig ik je graag uit voor een gratis, vrijblijvend kennismakings-en intakegesprek.

In dit gesprek onderzoeken we samen waar je het meeste last van hebt, wat je graag wilt veranderen en of mijn manier van werken bij jou past.

Goed om te weten dat ik geen druk uitoefen om te veranderen, geen zweverige aanpak heb. Ik houd van een respectvolle en heldere communicatie, zodat je precies weet waar we mee bezig zijn.

Vanuit mijn jarenlange praktijkervaring leer ik je hoe je emoties kunt herkennen en erkennen, zodat je ze kunt gebruiken in de communicatie met je omgeving, zowel in werk als privé.

Ik, Marja Postema help je graag d.m.v. individuele coaching of de opleiding Emotioneel Meesterschap

Neem contact op via het contactformulier dan gaan we kijken wat voor jou de beste aanpak is.

 

OPLEIDING EMOTIONEEL MEESTERSCHAP

Deze diepgaande opleiding is een boeiende ontdekkingsreis naar de kern van je patronen, gebaseerd op de nieuwste inzichten in emotionele gezondheid, biografisch werken, innerlijk kind werk, karakterstructuren en traumawerk.

Met het bijbehorende boek ‘Emoties, wat moet ik ermee?’ krijg je waardevolle inzichten en handvatten voor jezelf en eventueel om cliënten te ondersteunen in hun emotionele reis.

Met een ideale groepsgrootte van maximaal zes deelnemers creëren we een veilige leeromgeving. In de opleidingsgroep steunen deelnemers elkaar. Door te delen wat je bezighoudt, kun je echte intimiteit ervaren, jezelf beter leren begrijpen en emoties toelaten.

Mijn aanpak, voortgekomen uit 30 jaar ervaring, opleiding en persoonlijke proces, is bewezen effectief en helend, omdat de bron van ineffectief gedrag bloot gelegd wordt en belemmeringen oplost die, het vrijuit ervaren van emoties en de autonomie, blokkeren.

Voor iedereen die bezig wil zijn met bewustwording en persoonlijke ontwikkeling.

Voor iedereen die behoefte heeft aan verdieping, verheldering en aan het oplossen van hardnekkige patronen.

Voor iedereen die vat wil krijgen op verschillende vormen van conditionering en loyaliteit

De opleiding is geaccrediteerd door verschillende beroepsverenigingen.

Meld je aan via het contactformulier voor een gratis intake/kennismakingsgesprek

 

Coaching en de opleiding vinden plaats in Amersfoort.

Coaching is ook online mogelijk.

INTERESSANT ARTIKEL? Wil je het delen met je netwerk?

Marja werkt meer dan dertig jaar vanuit haar psychologie praktijk, met volwassenen die zich persoonlijk en/of professioneel emotioneel willen ontwikkeling. Zij is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' en 'ABC van 15 emoties'. Je kunt o.a. bij haar terecht met relatieproblemen, burn-out, problemen in het omgaan met emoties en vroegkinderlijk trauma.

https://www.omgaanmetemoties.nl