U bent hier: Home » Mensenkennis voor leidinggevenden » Mensenkennis voor leidinggevenden

Mensenkennis voor leidinggevenden

Ben jij een professionals, die door jarenlange ervaring logischerwijze op een gegeven moment gaat leidinggeven?

Heb je geen management skills ontwikkeld?

Heb je niet echt iets met mensen?

Is de inhoud en het resultaat van het werk voor jou het belangrijkste?

Verwacht je dat medewerkers gewoon het werk doen waarvoor ze zijn aangenomen. Dat doe jij toch ook?

Ieder mens ontwikkelt mensenkennis met de jaren, door de ervaringen in de familie van herkomst, omgang met vrienden, buren, met collega’s, in relaties, in het eigen gezin wellicht met kinderen. Wanneer je al interesse hebt in de mens en je met mensen werkt, groeit jouw mensenkennis met de dag.  Maar ben je iemand die meer in beslag wordt genomen door andere zaken en je bent meer rationeel en introvert ingesteld, dan heb je het een en ander gemist. Goed zijn in je vak betekent niet automatisch dat je goed bent met mensen. Mensen kunnen een grote stoorzender zijn om je vak uit te voeren en zaken, waar je veel tijd en energie in hebt gestoken, voor elkaar te krijgen

Mensenkennis is belangrijk voor vakinhoudelijke mensen die gaan leidinggeven

Ben je een leidinggevenden die op een gegeven moment in een leidinggevende rol is terechtgekomen? Waar je eerst als professional gericht was op het vak, kom je op een positie terecht waarin je leiding moet geven aan een team mensen. Waar je eerst jarenlang hebt kunnen vertrouwen op je inhoudelijke kennis en ervaring, begin je met een nieuwe functie, zonder de nodige kennis en ervaring. Dit wordt enorm onderschat alsof het omgaan met mensen een bijproduct is.

Hoe ga je dan leidinggeven?

Je doet wat je kent; je draagt je kennis over en vertelt mensen wat ze moeten doen.

Je geeft leiding zoals jij het prettig vindt, bijvoorbeeld door veel ruimte te geven. Hoe moet dat dan met al die andere mensen die houden van duidelijke aansturing of die graag een stevige discussie willen, of de medewerker die veel bevestiging nodig heeft.

Wat gebeurt er als je niet aansluit bij behoeftes van medewerkers?

Men neemt je niet meer serieus als leidinggevende

Men gaat je tegenwerken of saboteren

Men neemt je niet meer in vertrouwen

Men stelt alles ter discussie.

Men gaat zijn eigen gang.

Men vind je niet aardig.

Ontwikkel de mensenkennis waarover anderen jaren over doen, in een aantal dagen.

Verbeter de kwaliteit van de communicatie met je medewerkers

Gebruik mensenkennis en zelfkennis om tot een goede onderlinge samenwerking te komen

Als leidinggevende kan gedrag waarmee je te maken krijgt op de werkvloer vaak ongrijpbaar lijken. Toch kun je jezelf bekwamen in het begrijpen van al deze vormen van menselijk gedrag en je bewust worden van de werking van onbewuste drijfveren, zoals de behoefte aan invloed en macht. Ook bij jezelf. We interpreteren gedrag, projecteren vanuit ons eigen perspectief en maken gebruik van stereotypen. Je kunt niet je eigen ervaringen, overtuigingen, voorkeuren, gevoelens en kennis wegzetten. Je kijkt altijd vanuit deze gekleurde bril.

Zelfkennis ontwikkelen Hoe ga je überhaupt met mensen om?

  • Hoe maak je contact?
  • Hoe luister je naar anderen?
  • Ben je meer een luisteraar of liever zelf aan het woord?
  • Hoe spreek je waardering uit naar mensen?
  • Wat zijn je verwachtingen naar anderen?
  • Hoe onderhoud je jouw relaties?
  • Hoe vraag je iemand iets voor jou te doen?
  • Hoe geef je feedback?
  • Hoeveel vertrouwen heb je in anderen?

Omgaan met mensen betekent omgaan met emoties.

Als leidinggevende heb je te maken met mensen en mensen hebben emoties. Ze balen ergens van of ze zijn teleurgesteld of jaloers op een collega die een mooie opdracht krijgt. Ze nemen emotionele spanningen en zorgen van hun thuissituatie mee en dan heb je nog collega’s die elkaar voortdurend irriteren. Tevens hebben ze menselijke behoeftes zoals de behoefte om ergens bij te horen en de behoefte aan erkenning voor ingebrachte kwaliteiten. Je bent een soort ouder die rust en duidelijkheid in de tent moet brengen, waarin men met respect voor elkaars verschillen met elkaar omgaat. Ook al is zelfsturing populair er zullen altijd medewerkers zijn die behoefte hebben aan een sterke leider die duidelijk vertelt wat hij/zij veracht.

Een leidinggevende moet je kunnen vertrouwen

Mensen presteren beter in een veilige omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn en waar hun inbreng wordt gewaardeerd. Vertrouwen ontstaat als je doet wat je beloofd. Als je achter je mensen staat. Als je optreedt als dat nodig is. Het is belangrijk dat je je bewust bent van je voorbeeldfunctie.

Een leidinggevende ondersteunt de ontwikkeling van zijn/haar medewerkers

Door persoonlijke en professionele ontwikkeling voelen mensen zich erkent in hun behoefte. Dit betaald zich altijd terug in loyaliteit en inzet. Je bent niet klaar door mensen naar een opleiding of cursus te sturen. Het betekent ook dat mensen in de organisatie tot hun recht komen. Daarvoor moet je ze leren kennen om te weten waar ze goed in zijn en waar ze niet goed in zijn. Dat vraagt van je dat je je moet richten op de relatie met de individuele medewerker om optimale betrokkenheid te creëren.

Tevreden medewerkers zorgen voor een goede werksfeer en goede werkresultaten, want mensen presteren nou eenmaal beter als ze zich goed voelen.

Wat levert meer mensenkennis jou op?

  • Krijg meer grip op medewerkers
  • Ga mensen beter begrijpen
  • Begrijp wat mensen motiveert
  • Leer hoe je conflicten kunt voorkomen
  • Leer met verschillende mensen om te gaan
  • Leer hoe je een goede sfeer kunt creëren
  • Leer mensen te beïnvloeden
  • Leer hoe je mensen kunt enthousiasmeren en meekrijgen
  • Versterkt je softskills

Doe de emotionele intelligentie test voor leidinggevenden en ontdek wat jouw kwaliteiten zijn en jouw ontwikkelpunten:

Ja,stuur mij de EQ test voor leidinggevenden
dit veld niet invullen s.v.p.

Wat kun je gratis op deze website leren?

Op dit moment staan er 16 artikelen over mensenkennis. Ik plaats regelmatig nieuwe artikelen. Volgend jaar komt er een online training. Tot die tijd krijg je al mijn informatie gratis. Dit zijn de onderwerpen: Klik op de link en je komt op het artikel.

Hoe krijg je ze mee? Vijf handige tips in het omgaan met weerstand bij verandering

Helft zieke werknemers mankeert medisch niets

De vijf geheimen van emotioneel intelligente leidinggevenden.

Welk masker draag jij? Hoe word je een authentieke leider?

Emoties wat moet ik ermee?

Vier tips om weerstand te voorkomen bij medewerkers

Zeven belangrijke tips voor een professioneel slechtnieuwsgesprek:

Welke emoties kun je verwachten bij een slecht nieuws gesprek?

Wat kan er mis gaan tijdens een slechtnieuwsgesprek?

Emotionele intelligentie de sleutel tot succesvol leiderschap

Hoe kun je klagende medewerkers beïnvloeden?

Ga nooit in discussie

Hoe ga je om met macht?

Welk masker draag jij? Hoe word je een authentieke leider?

Hoe is jouw balans tussen voelen en denken?

Jouw kracht is ook jouw zwakte

Vier praktische tips waardoor je motivatie van medewerkers vergroot.

Wil je jouw zelfkennis en mensenkennis ontwikkelen met behulp van een effectief stappenplan?
Wil je leren hoe je medewerkers betrokken houdt?

Misschien is het Individueel emotionele intelligentie traject voor leidinggevenden iets voor jou. Lees meer

mm

Marja heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van mensen bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie en is auteur van het boek 'Emoties wat moet ik ermee?' Marja heeft een methode ontwikkeld die zich richt op vier niveaus van leren: rationeel, emotioneel, fysiek en gedragsmatig. Dit leidt tot een diepgaande persoonlijke ontwikkeling met blijvend resultaat. Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

https://www.omgaanmetemoties.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *